Kunnen stereo-boxen, uiteraard horizontaal opgesteld, de dimensie van boven en beneden weergeven?

Of komt vliegtuiggeluid voor onze hersenen van boven en kabbelend water van beneden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag.

Antwoorden (3)

Met 1 paar boxen kan dat niet. Misschien met een surround systeem en meerder luidsprekers op verschillende hoogten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, dat begrijp ik. Kunnen mijn oren dan voor mijn hersenen de ervaring maken van boven en beneden, of is dit geluidsbeeld ook alleen '3D' in het horizontale gebied? Of moet ik voor 'boven en beneden' mijn hoofd 90 graden draaien?
paulus811
14 jaar geleden
Met een surround set lukt dat ook niet want een luidspreker zet alleen electrische signalen met een bepaalde frequentie om in geluidstrillingen. Informatie wat oorspronkelijk boven of onder was krijgt een luidspreker niet apart aangeleverd en dat onderscheid kan dus ook bij weergave niet worden gemaakt.
Geluid is een trilling van de lucht. Het maakt niet uit waar en hoe het vandaan komt. Wel kan akoestiek een rol spelen. Een box horizontaal of verticaal opstellen maakt niets uit.
De reden waarom de "woofer" (lage tonen speaker) vaak onderin staat is dat de magneet van de luidspreker zwaarder is. Zou het bovenin staan, dan zou de box kunnen omvallen. De "tweeter" (hoge tonen speaker) en "quaker" (midden tonen speaker) hebben een lichtere (in gewicht) magneet. Maar voor hoe het geluid tot je komt veranderd niet, ook al zou je het onderste boven zetten.
Wel moeten sommige "bass-speaker op de grond geplaatst worden, daar zo makkelijker de de lage tonen de "dreun" verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijkbaar het je een hoop verstand van audio apparatuur, maar het is niet het antwoord waar ik naar op zoek ben.
Toch bedankt.
Ja dat kan, maar dan moet het geluid voor dat doeleinde zijn opgenomen. En dat gebeurd niet voor stereo.