Geluid in de auto, Help!

Hallo!

Ik heb even een vraagje
Ik heb een Mitsubitshi Colt 1.3 Uit 1994

Nu loop ik alleen vast met het geluid

al in de auto zaten:
2 x speakers 60 Watt, Sony.
en 2 voorspeakers, Kleintjes van cq een paar centimeter

De kabels voor speakers in de achterklep waren al gelegd.
Hier wil ik een speakerset (2x 180 watt) plaatsen.

Dit had ik gedaan, Alleen bij volume 28 begon de autoradio lampjes te knipperen,en bij volume 33 viel de motor af.

Mijn autoradio, Sony Xplod, 52Wx4

.Ik heb een versterker set + boombox gehaald. Nu is mijn vraag, kan deze er nog wel bij als hij nu al moeite heeft.

En hoe kan ik die 2x 180 watt speakers toch plaatsen, want deze klinken het mooist, Zonder deze op de versterker te plaatsen, zonder dat mijn autoradio raar begint te doen.

Ik heb ook nog 2x35 watt speakers liggen. Niet aangesloten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Als de lampjes dimmen en de motor slaat zelfs af, dan is de klemspanning gezakt beneden de waarde waarop de ontsteking nog goed kan functioneren.
Dat is best vreemd.
de dynamo op zich zou zonder moeite 700 watt of meer moeten kunnen leveren.
Als de accu goed is dan is waarschijnlijk de dynamo niet 9helemaal ) goed meer of je hebt ergens een kortsluiting in je versterkersysteem.

Dit zou je kunnen doen:
meet met een niet draaiende motor de accuspanning.
Dit moet ongeveer 12-13 v zijn.
Start dan de motor zonder lampen en geluidsapparatuur aan.
De spanning die je dan op de accu meet moet 14.4 volt zijn (14 volt is nog goed.
Doe dan je blower en je lampen aan.
De spanning moet nog steeds meer dan 13.5 volt zijn.

Als dit allemaal in orde is, zit er een stroomvretende kortsluiting in je versterkersysteem.\dat kan zowel in het primaire gedeelte als in de omvormers van de versterker als in de bedrading van het geheel zitten.
Door bij iedere ingreep de accuspanning te meten verraad zich de boosdoener door een sterke spanningsdaling.
Laat tijdens deze test de motor lopen.

Zo kun je uitvinden waar het probleem zit.
Er zijn andere methoden maar die zijn ingewikkelder en minder functioneel.

Mocht accu of dynamo stuk zijn. haal dan opde sloop een gelijksoortige dynamo (dat scheelt enorm) maar koop de accu nieuw op een voordelig adres.

Ik raad aan als de dynamo stuk is OOK een nieuwe accu te nemen, de vorige heeft mogelijk je dynamo gemold.
Dan zou je spoedig weer een andere dynamo moeten kopen.....

succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een stroomverdeler er tussen zetten, powercap heet zoiets geloof ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gok op een minder goed werkende dynamo en mogenlijk een verkeerd aangesloten voedingskabel van je versterker. Een dergelijke installatie (zo als je beschrijft) kan met het meeste gemak rustig tussen de 15 en 25 Amp weg trekken. Zorg er voor dat de versterker voedingskabel (dikke rode kabel) rechtstreeks op de accu is aangesloten (een beetje versterker van dit formaat heeft een aparte schakeldraad voor aan en uit via een contactslot geschakelde voeding). De wisselstroom dynamo beschikt over een diode brugschakeling waarvan er één defect kan zijn, waardoor hij nog wel de accu bijlaad, echter niet meer op volledige capaciteit. Al met al zij het duidelijk, dat bij installatie van een dergelijk audio installatie, een eerste vereiste is dat de stroomvoorziening van de auto in 100% conditie is (het geen bij oudere auto's meestal te wensen over laat).