kun je 2 ouderwetse luidspreker boxen aansluiten op een moderne 5.1 receiver

ik heb twee goede B&W luidspreker boxen liggen en wil daarvoor een moderne receiver kopen met HDMI en 5.1. Ik wil hier echter slechts de 2 oude luidspreker boxen op aansluiten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
20.5K

Het beste antwoord

Makkelijk en geen enkel probleem. Sluit de speakers aan op je 'front speakers' uitgang.

Elke surround-versterker heeft een stereo-mode.

Zolang je deze gebruikt bij alle bronnen (tv, cd, dvd, blu-ray etc...) speelt hij enkel langs de twee front speakers.

Je versterker zal bij dvd's en blu-ray's misschien automatisch dolby 5.1 kiezen. Tenminste, dat geeft het Dvd of Blu-ray apparaat aan dat hij moet gebruiken.

Zet je receiver gewoon even terug op stereo, en de 'sound-mode' van je dvd of blu-ray apparaat op 2.0.

(Tip : Hdmi hoeft niet persé het beste geluid te geven, je kan net zo goed een degelijk cinch-kabeltje gebruiken)
(cinch-kabel= Tulp stekker)

Als je toch een nieuwe receiver gaat kopen, zitten er bij de handleiding schema's van alle mogelijke situaties.

In bijlage een afbeelding met in het geel aangeduid welke luidsprekeruitgangen je moet gebruiken.

Het rood-omcirkelde gedeelte zijn de hdmi-ingangen die je voorlopig niet persé hoeft te gebruiken zolang je met 2 speakers speelt.

En in het groen zijn je 'normale' cinch ingangen die zeker niet minderwaardig zijn voor geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt het wel ingewikkeld voor de beste man! Ik zou juist wel de HDMI ingangen gebruiken (hij wil toch ook het beeld schakelen), anders moet hij elke keer bij het wisselen van ingangsbron zowel de versterker als de TV omschakelen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier om de voorlopige situatie, waarvoor hij 2 speakers zal gebruiken. Ik hou de optie open om direct van je dvd naar de Tv te gaan met de Hdmi. Dit met de simpele reden dat je ook nog enkel via de tv geluid kan horen, en je de stroom van je versterker bespaart als het niet persé hard moet gaan. Vergeet niet dat je stroomrekening met een 5.1 receiver en bvb. een plasma van 50 inch al snel de hoogte in gaat. Als je van de dvd (of blu-ray) een hdmi stuurt naar je versterker, en van je versterker naar de Tv, moet je hem wel telkens opzetten of je hebt geen beeld. Ga je enkel het geluid (dat voorlopig slechts stereo hoort te zijn) via de cinch kabeltjes aansluiten op de receiver, en de hdmi rechtstreeks naar de televisie kan je beiden doen. Dit alles voorlopig... vanaf je de complete 5.1 hebt staan, is het wel een beetje gek om niet alles via Hdmi te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perfect, dit is wat ik wilde weten

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan, je moet dan wel opletten hoe je je receiver instelt want als je hem op 5.1 zet zal je sommige geluiden missen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je receiver geen 2.0 downmixing ondersteunt moet je je disc-speler laten downmixen of de 2.0 track kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt alleen stereo wilt blijven horen, zou ik een pure stereoversterker kopen, aangezien die stereo nog altijd beter weergeven dan een stereo-mode op een 5.1 receiver.

Maar het kan wel. Een beetje 5.1 receiver kan de speakers goed meten (afstand, fase, band, etc) en daarmee het geluid aanpassen aan je 2 luidsprekers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een 5.1 (7.1) receiver als je maar 2 luidsprekers gaat gebruiken???? Je koopt toch ook geen bus (53 personen) als je alleen maar met je vrouw op stap gaat??
Als het je op de HDMI ingang schakelingen gaat, is er vrij goedkoop een HDMI switch te koop voor het schakelen van meerdere ingangen en dan kan je volstaan met een uitmuntende stereo receiver, welke van een betere kwaliteit is dan de eventuele surround receiver (waarvan je 3/4 niet gebruikt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat het toekomstplannen zijn de 5.1 speakerset aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals gewoonlijk, mensen zijn vaak zo onduidelijk met hun vraagstelling!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reden is dat een 5.1 versterker even duur is als 2.0 terwijl 2.0 geen HDMI hebben. Om dan een extra HDMI switch te kopen is ten eerste onhandig (geen automatische omschakeling) en ten tweede kost een HDMI switch met tulp ingang meer dan 100 euro. Voor 175 euro heb ik een redelijke Pioneer of Yamaha 5.1 versterker met afstandsbediening die vast geen topkwaliteit zal zijn, maar meer heb ik er niet voor over. Met 3 jonge kinderen heb ik alleen op zondagavond gelegenheid om rustig naar muziek te luisteren.