gebruikt mijn versterker minder stroom als hij geen muziek hoeft te leveren?

Toegevoegd na 43 seconden:
Ik vergeet vaak mijn versterker (max 100 watt) uit te zetten. Kost dat veel stroom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
8.7K

Het beste antwoord

Ja, maar minimaal ... Ik heb een surround toestel van 7x180 Watt, en ben daarom speciaal een verbruiksmeter gaan halen.
Dit is een digitaal toestel en EC-goedgekeurd.
Deze meter plaats je tussen het het toestel en het stopcontact.

Ik wou ook weten of het verschil groot was bij zacht of loeihard spelen.

Resultaat : Ja, hoe harder je de versterker zet, hoe meer hij verbruikt.

Het hangt zelfs van het type muziek af, want bij een stukje house of rock krijgt hij meer bassen te verwerken dan bij bvb. een stukje zachte klassieke muziek.
Om bassen goed weer te geven verbuikt je versterker meer stroom om je woofer te doen bewegen.

Je versterker krijgt zwakke signalen van bvb. je cd speler en gaat die effectief versterken. Met de stroom die hij creëert laat hij de speakers bewegen. Die trillingen worden dan weer opgevangen door ons trommelvlies.

Om het kort te zeggen, ja... je versterker verbruikt meer, maar echt minimaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, onze trommelvliezen, het zijn er natuurlijk 2.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ps: Dit is ongeveer hetzelfde antwoord als op een vraag die eerder is gesteld.
Nml: Kost luisteren naar een praatzender minder stroom dan een muziek zender. (zie bron)

Toegevoegd na 12 uur:
De Denon waar u het over hebt heeft een maximum verbruik van 120 watt. Het kan nooit extreem veel zijn dat het toestel verbruikt wanneer u hem onbelast laat opstaan. Helaas kan ik dat specifieke cijfer niet vinden, zelfs niet in de manuals van dat type.

Een knipsel met wat meer info over het toestel kan ik er wel nog bij voegen als extra afbeelding.

Toegevoegd na 12 uur:
Bron van de tweede afbeelding:

http://www.sydneyhifi.com.au/files/docs/pma255uk.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor het uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (6)

Hij verbuikt nog altijd stroom, maar uiteraard minder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je echt wilt weten hoeveel hij dan verbuikt zijn er speciale apparaatjes die je tussen het stopcontact en de versterker zet en dan kan je daar op zien hoeveel het verbruikt.
Ben alleen de naam van het apparaat vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Voltmeter gebruiken

Toegevoegd na 25 seconden:
als je wilt weten hoeveel stroom hij nog verbruikt. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt ook een beetje aan de constructie en kwaliteit van de versterker. Versterkers van matige kwaliteit hebben die neiging wel, die hebben een minder stabiel voedingsgedeelte. Bij goedkope apparaten zie je weleens de schaalverlichting meeknipperen in de maat van de muziek als je hem een beetje hard zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is te meten zoals gezegd, maar als je daar niks voor bij de hand hebt kun je ook de warmte die hij afgeeft vergelijken. Als je versterker 2 X 100W nominaal vermogen levert dan zal hij in gebruik al gauw 300 W opnemen.
Als er geen muziek draait wordt dat vermogen in je versterker omgezet in warmte.
Ook al neemt je versterker afhankelijk van de constructie minder vermogen op als hij niet speelt dan blijft dat nog aardig wat.
Zelf lijdt ik aan het zelfde euvel en heb mijn stereoapparaten samen op een stekkerdoos met schakelaar gezet en daarbij een schemerlampje op de stekkerdoos aangesloten, zodat als ik naar bed ga en het licht uitdoe ik vanzelf bij die stekkerdoos terecht kom.
Een heldere ledlamp van 2 W is voldoende voor die functie zodat het extra verbruik overdag niet opweegt tegen het de hele nacht aan laten staan van de stereo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hij verbruikt minder stroom als het volume uit staat.

Toegevoegd na 43 seconden: Nee, dat kost niet veel stroom.

Meer valt er niet over te vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer het een z.g. klasse A of AB versterker is dan loopt er een behoorlijke ruststroom door de eindtrap de voeding moet die stroom leveren dus gebruikt de versterker in rust relatief behoorlijk veel vermogen t.o.v. een bv klasse C versterker. Als dit allemaal te technisch is zou ik zeggen voel`s morgens eens op de versterker hoe warm het apparaat nog is. naarmate de warmte heeft hij dus ook meer gebruikt. Is het apparaat gewoon op kamertemperatuur dan zal hij niet veel gebruikt hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een denon pma-255UK , dat is geen klasse a.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus dan kan het meevallen, doe de warmte test zoals ik omschreven heb. Het is natuurlijk sowieso dat wanneer hij uit staat het minste verbruikt Als het een apparaat met een afstandsbediening is gebruikt hij nog minder als je de stekker uit het stopcontact trekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Euh.. écht ? Nog minder als je hem uit het stopcontact trekt...
Ik zou dan toch durven stellen dat hij geen stroom verbruikt.
;-)