Wat is groter, m4a of mp3?

Ik probeer een 2GB MP3speler vol te krijgen met nummer, maar om er nou zo veel mogelijk nummers op te krijgen, zou ik graag willen weten welk bestand meer ruimte inneemt: mp3 of m4a.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
3.4K

Antwoorden (4)

Ik heb er geen verstand van maar 4 is groter dan drie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef dan ook GEEN antwoord als je het niet weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
m4a is groter dan MP3.
De kwaliteit van MP3 is wel hoger.
Ik heb een map met ongeveer 1000 geluidsbestanden, en daarvan zijn er ongeveer 20% m4a en 80% mp3.
Als ik kijk wat de gemiddelde grootte is van de m4a's en mp3's is dat opvallend genoeg bijna gelijk. (3,7 MB)
Maar dat zegt natuurlijk nog niet alles.

Citaat van wiki:

"Een 192 kbps MP3 geluidsfragment zal ongeveer dezelfde kwaliteit hebben als een 128 kbps AAC bestand, waarbij het AAC bestand kleiner in omvang zal zijn en dus een efficiëntere datacompressie (40% kleiner) en een betere geluidskwaliteit heeft dan MP3."
(AAC-formaat komt veel voor met de extensie M4A in plaats van AAC)

Je kunt dus het beste voor m4a kiezen als je dezelfde kwaliteit wilt houden, en je bestanden toch zo klein mogelijk wilt houden. Waarbij wel gezegd moet worden, dat de meeste mensen het verschil tussen 128 en 192 kbps nauwelijks kunnen horen. Net zoals ervaren bierdrinkers het verschil tussen een Amstel en Heineken-biertje niet proeven. ;-)

Terzijde: als het inderdaad klopt dat een gemiddelde mp3 ongeveer 3,7 MB is, dan kun je op een 2GB speler 27 uur non-stop luisteren, voor dat je weer bij het 1e liedje uitkomt. Mij lijkt dat prima, en misschien zou je je niet al te veel zorgen hoeven maken, hoe je je mp3 speler optimaal kunt vullen met muziek. Zet ze er gewoon op, zoals je ze hebt, dan hoef je ook niet te converteren.

Lees meer in onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mp4 is groter dan mp3 over het algemeen.4 is video en 3 is muziek.Heeft ook alles te maken met de legte en compressie(is kwaliteit).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je van je muziek (echt) wil genieten gebruik je geen één van beide.
Of gaat het er meer om zoveel mogelijk er op te krijgen?
In dat geval doe je MP3, 8kbs mono.