Wat zijn de meest geschikte soort luidsprekers voor een gehorige woning?

Grote vloerstaande luidsprekers, of kleinere luidsprekers aan de muren ophangen?

Basreflexpoort aan de voorzijde of achterzijde?
Of helemaal geen basreflexpoort?

Surround of liever niet?

Of zo`n systeem met van die zogenaamde `melkpakjes` en een basbox?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
1.2K

Het beste antwoord

Veel meer dan het soort luidspreker is de positie waar ze staan in de ruimte van belang. lage tonen verplaatsen zich vooral via contact geluid, dus zet de luidsprekers op spikes of hang ze op in een geluidsisolerende beugel en dan bij voorkeur niet aan de wand naar de buren maar kies een binnenmuur. Voor de midden en hoge tonen geldt dat je moet zorgen dat de luidsprekers zo compact mogelijk opgesteld zijn bv links en rechts van de belangrijkste luisterpositie. Als je heel de kamer met geluid wilt vullen zul dus meer luidsprekers nodig hebben.
Een subwoofer (basbox)heeft de vloer nodig om zijn werk te doen en is daarom niet zo geschikt, je zult meer contact geluidkrijgen met je vloer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het beste is dat je speakers uitkiest die zo minimaal mogelijk contact maken met je vloer of de muur.
Mijn favoriete opstelling is nog steeds een stereo opstelling.

Staande speakers zijn te voorzien van spikes. Een spike is een kegelvormig pootje. Het contact met de vloer is hiermee minimaal.

Lage tonen,(bas) trillen het meest door via vloer en muur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van die welke aan een beugel hangen.

http://www.botman.com/images/text/hoofdtelefoon.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval niet teveel bas want die dreunt overal doorheen. Dan heb je automatisch ook geen grote speakers nodig. Ophangen met goeie beugels kan maar neerzetten op steuntjes kan ook.
Volgens mij moet je een meerdere kleine speakers gebruiken, dus afhankelijk van de grootte van de ruimte 4 of 6 of misschien wel 8 speakers. Voordeel is dat je het niet hard hoeft te zetten en toch overal genoeg geluid hebt.
Vergelijk het met een discotheek, bioscoop, theater.