Ik wil een nieuw surround systeem kopen incl. radio ontvanger. Ik heb nu een 5.1 systeem. Ik kom nu 3.1 en zelfs 2.1 tegen.

Afgezien van het aantal boxen, geeft de geluidskwaliteit hetzelfde resultaat in je kamer? Lijkt me haast niet mogelijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Nee, onmogelijk om met 3.1 of 2.1 een om te beginnen 5.1 of hoger systeem te evenaren. Dit is gemaakt om bij de consument de illusie te kweken dat veel speakers in de kamer overbodig zijn.

Zelf heb ik het beluisterd, het klink wel leuk als je niet beter weet. Na het beluisteren van 3.1 of 2.1 kan ik je aanraden een 5.1 te gaan beluisteren en er gaat een wereld voor je open.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ben zelf in bezit van 6.1, 6 speakers + 1 subwoofer. 2x speakers voor (l+r), 2x speakers achter (l+r), centerspeaker voor+achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, misschien tot horens bij de volgende vraag.
Willem 216

Andere antwoorden (1)

Met 7.1 werk je met 6 luidsprekers en 1 bas-kast.
Met 5.1 betekent dat je met 4 luidspreker-systemen werkt. 2 voor 2 achter en 1 bas-kast. Hiermee kan je een surround stereo geluid produceren. De 4 luidsprekers produceren meestal midden en hoog.
Bij 3.1 werk je met 2 luidsprekers voor en een bas-kast.
Sommige fabrikanten zoals Bose pretenderen hiermee ook een ruimtelijk (surround) effect te kunnen creëren.
Met 2.1 hen je gewoon een 2 speaker systeem, waarbij meestal in elke box een laag (bas) speaker aanwezig is.

Je zal goed moeten luisteren wat je het mooiste vind klinken voor jou situatie en je opstelling van het materiaal.
Als je opstelling niet is zoals de fabrikant het heeft bedoeld is het zinloos met meerdere speakers te werken als je het niet goed kan plaatsen.

Natuurlijk klinkt ruimtelijk geluid beter omdat het meer de werkelijkheid zoals wij horen benaderd.
De geluidskwaliteit hoeft niet slechter te zijn bij de onderlinge systemen.

BOSE heeft het WAVE systeem dat ook met minder speakers goed klinkt, maar daar is de prijs ook naar.

Ik hoop dat je vraag een beetje beantwoord is.