Waar moet ik op letten bij het kopen van een semi-professionele geluidsinstallatie?

Samen met wat vrienden zijn we een feestverhuur gestart en nu willen we over gaan op het aanschaffen van een goede geluidsinstallatie. dwz: 2 discospeakers in een handzaam formaat die zonder al teveel randapparatuur op een laptop aan te sluiten zijn.

Nu hebben we al enigszins rondgekeken op het almachtig grote internet, maar we begrijpen niet veel van de termen die voorbij komen. Ik denk dat we sowieso actieve speakers nodig hebben, maar hoe kan dat aangesloten worden op een laptop?

Vandaar mijn vraag: Wat voor speakers kunnen we het beste kopen? Waar kunnen we die het beste kopen? En hebben we nog iets nodig voor de aansluiting?

Ons budget is ongeveer 150 euro per speaker.

Toegevoegd na 1 uur:
Het budget van 150 euro is, zoals genoemd, te klein. Welk budget voor een complete set is aan te raden?

En wat zijn goede zaken wat betreft deze apparatuur?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog even een reactie ipv een antwoord:
hoe ga je trouwens je om met BUMA/STEMRA? Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar als je muziek publiek ten gehore brengt (tegen betaling neem ik aan) dan zal je toch ook wel wat aan die instantie moeten afdragen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo groot is het verhuur niet, we zijn vooral op feestjes bij mensen thuis gericht. Bij examenfeestjes of mensen die 18 worden wordt bijvoorbeeld groter uitgepakt dan normaal, en daar helpen wij bij ;-) Daarbij is de meeste muziek aangeschaft via iTunes, en voor zover ik weet mag aangeschafte muziek gewoon gedraaid worden voor een publiek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmm, niet noodzakelijk. Aangeschafte muziek is in eerste instantie alleen voor thuisgebruik. Besloten feestjes is wel ok denk ik. Maar lees de gebruiksvoorwaarden van Itunes er nog eens op na, en breng een bezoekje aan de Buma site. Voorkomen is beter dan genezen, en op een boete zit je ook niet te wachten.

Het beste antwoord

Zoals al benoemd is 150 euro karig.
Bedenk dat in een geluid-keten 2 dingen heel belangrijk zijn: Wat je erin stopt en wat je eruit haalt. Dus speel je een cassette bandje af of een slechte opname (krakende vinyl-plaat), klinkt het in de duurste installatie even gammel.
Maar als je de beste opname afspeelt op een duur systeem met slechte speakers klinkt het ook niet.
Daar je met een laptop gaat afspelen, betekent het dat je al met MP3 gaat werken. Meestal geen probleem.
Maar hoe het zal klinken word absoluut door de luidsprekers bepaald.
Ook de akoestiek, opstelling en demping van de ruimte heeft hier invloed op.
Maar over de luidsprekers gesproken: Vaak besteedt men heel veel geld aan de apparatuur, waardoor de luidsprekers het maar met het restant van het budget moeten doen.
Beknibbel absoluut niet op de luidsprekers.
Wel moet je kiezen voor een 3-weg (laag-midden-hoog) luidspreker, die alle gebieden weergeeft. Er is veel 2-weg te koop, maar ik zou daar niet voor gaan.
Deze keus dient als eerste te zijn.
Dan kijken in een zaak die dit materiaal verkoopt en vragen als je verschillende speakers mag horen. Wees kritisch. En laat de verkoper niet bepalen wat beter klinkt. Alhoewel het beter is de luidspreker op zicht te kunnen proberen in de ruimte waar ze komen te staan. In de zaak kunnen ze anders klinken dan "thuis".
Sommige zaken geven die service, maar alleen bij luidsprekers van wat meer budget.
Ook het vermogen van de eind-versterker en de boxen moeten op elkaar afgestemd zijn.
Als die verhouding niet goed is gekozen, kan je oversturing, slechte weergave en vervorming krijgen.
Luidsprekers met een laag vermogen zijn niet te prefereren als je voor een grote groep gaat "spelen".
Je kan wel groot vermogen speakers nemen, maar dan moet je versterker het ook aan kunnen.
Verder is een mengpaneel, waar je microfoon(s) en muziek gemixt kan laten horen ook van belang. Maar in de keten zal normaal de mixer niet zo duur zijn.
Hiermee moet je een heel eind komen voor een goed en acceptabel geluid.

Toegevoegd na 41 minuten:
Het hangt van je woonplaats af welke zeken je wilt proberen. Feedback .... hebben ook een site en Correct in Rotterdam (Prof afdeling), J&H geluid, maar er zijn er nog meer. FF Googelen. Ze hebben allemaal ook een website.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Klink gezellig, alleen zou ik toch wel wat meer investeren. Actieve luidsprekers zijn wel handig, maar ik zou toch liever de speakers op een vermogensversterker aansluiten omdat je voor een feest (veel mensen, veel demping) veel vermogen nodig hebt. En dan zou je je laptop via een (klein) mengpaneel op de versterker kuinnen aansluiten (je wilt toch ook nog een microfoon kunnen gebruiken). Alleen 150 euro per speaker dus niet zo heel veel. Je speakers zouden toch ook wel hoog moeten staan, op standaards bijvoorbeeld.

Daarnaast is de geluidskwaliteit van de geluidskaart van je laptop ook belangrijk. Ik heb vaak meegemaakt dat er vrij veel storing op zit. Dus zal je een externe kaart moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Standaards kunnen we er inderdaad evt. ook bij kopen. Maar ik zou dus nodig hebben:
2 actieve speakers
Versterker
Mengpaneel
Externe geluidskaart (indien die van mijn laptop niet voldoet) Welk budget raad u mij aan voor dit alles? En actieve luidsprekers hebben al een ingebouwde versterker (passieve niet, die hebben een losse versterker nodig), kunnen deze dan niet op het mengpaneel aangesloten worden en dan op de laptop?
(dus: speakers > mengpaneel > laptop, ipv van: speakers > versterker > mengpaneel > laptop?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, budgetten zijn er in alle soorten en maten. Ik zou toch zeker 300 euro per speaker reserveren en 500 voor een versterker.
Inderdaad hebben actieve speakers een ingebouwde versterker, maar die moet je dan wel allebei apart inregelen, en ze hebben een stopcontact nodig in de buurt. Met je mengpaneel/laptop moet je dan de balans inregelen. En actieve speakers zijn een stuk duurder natuurlijk, zeker als je vermogen nodig hebt.
Goede vermogens speakers kan je trouwens ook zelf bouwen als je een beetje handig bent. Ik heb een vriend die vroeger voor discotheken Eliminators bouwde:
http://www.pa-anlagen.ch/Manuals/Electro_Voice/Speakers/EDS/Eliminator%20Series%20EDS.pdf bijvorbeeld. Snoeihard gingen die dingen. Speakers/versterkers/mengpanelen kan je bij conrad.nl wel vinden.
Wellicht kan ook Google je wel op weg helpen naar bouwbeschrijvingen. Dan ben je een stuk goedkoper uit.
Veel plezier!
Met zo'n, budget kan je om te beginnen alvast de kabels gaan kopen.

Wat je nodig hebt;
- minimaal 2 speakers, prijs vanaf 1000 euro per stuk
- mengpaneel, vanaf ca. 200
- versterker, vanaf ca. 400
- microfoon mag zeker niet ontbreken

Je laptop sluit je aan op je mengpaneel via je mini-jack uitgang.

Let wel: bij disco apparatuur, goedkoop = (vaak) rotzooi