kan ik mijn luidsprekers bi-wiren met een normale stereo versterker? mijn luidsprekers hebben die mogelijkheid maar splitsen die kabels dan ergens of

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (3)

De meningen verschillen, het geluid kan er beter maar ook minder door worden.

Heb je al goeie speakerkabels?
Zo niet, dan zou ik dat eerst eens gaan proberen.
(denk aan kabels van 4,- per meter, maar ze zijn er ook veeel duurder)

In de link hieronder een bi-wire op een standaard versterker. (het kan ook iets anders)
De kabels komen bij de versterker weer bij elkaar,
zo is het effect van de bas-speakers op de hoge tonen kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bi-Wiring

Manier van aansluiten van luidsprekers.
De luidsprekerkasten moeten gescheiden aansluitingen hebben voor het lage tonen deel en het midden- en hoge tonen deel, maar ze moeten wel voor elk deel een geschikt wisselfilter hebben. Iedere aansluiting wordt met een aparte kabel aangesloten op dezelfde versterker.
De gedachte achter bi-wiring berust op een gevoelsmatige, maar foute interpretatie van de elektrotechniek, n.l. dat hoge en lage frequenties over dezelfde kabel "elkaar in de weg" zouden zitten en dat je ze dus via verschillende kabels moet laten lopen.
Bi-Wiring bevordert slechts het gebruik van luidspreker kabel. Er kan een gering effect zijn, maar alleen als je een slecht wisselfilter hebt en te hoog-ohmige kabels (te lang/te dun).
Over Tri-Wiring kan hetzelfde gesteld worden, alleen gaat het dan over de frequentie gebieden laag, midden en hoog.
Verwar Bi/Tri-Wiring niet met Bi/Tri-Amping. Dat laatste is weliswaar duurder, maar zeker niet zinloos.
Zie ook het artikel over wisselfilters
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer een luidspreker bi wired aan te sluiten is, is het de bedoeling dat je, of je interne filter van de luidspreker of een extern crossover filter gebruikt. Dat externe filter moet natuurlijk dan wel een actief crossover netwerk zijn met twee versterkers een voor de hoge en een voor de lage tonen. Het voordeel van dit systeem is dat je de hoge tonen en lage tonen apart kunt equalizen en in volume kunt afstemmen.Wanneer je een extern passief crossover zou gaan gebruiken zie ik geen verbetering, het interne crossover zal toch waarschijnlijk het best afgestemd zijn op je componenten in je luidspreker. Kortom met één versterker kun je dus nooit een actief systeem creëren.