Waaraan zijn mijn aquariumvissen doodgegaan?

Hallo ik heb een vraag over mijn aquarium, de laaste 3 dagen vind ik 3 visjes zonder achtervin dood drijvend (hier onder foto van de vissen)
Weet iemand hoe dit kan?
Ik heb ook geen vlees etende vissen(en zijn vredelievend)

Groetjes!

Picture for question
3 jaar geleden
in: Zeedieren
2.3K

Antwoorden (2)

Vinrot of staartrot is een bacteriële of schimmelinfectie. De bacteriën die het veroorzaken, zoals Pseudomonas, zijn in alle aquariums te vinden en vormen op zichzelf geen probleem voor de meeste vissen. De echte oorzaak van de rot is vaak secundaire infectie, wanneer een vis bijvoorbeeld verwond wordt door medebewoners of op een andere manier beschadigd raakt. De bacteriën en schimmels kunnen dan gemakkelijk in de open wond terechtkomen en problemen veroorzaken.
Een andere belangrijke oorzaak van vinrot is stress. Een gestreste vis is vatbaarder voor allerlei visziekten en vinrot is hierop geen uitzondering. Stress bij aquariumvissen kan voortkomen uit verschillende factoren, zoals slechte waterkwaliteit en een niet (volledig) ingedraaid aquarium door bijvoorbeeld overbevolking en een gebrek aan waterwissels. Een gebrek aan voedsel, ongeschikte medebewoners, verwondingen, ziekten of stress als gevolg van transport kunnen ook allemaal een rol spelen bij het ontwikkelen van een infectie.
Het belangrijkste is dus, dat je vooral een goed gezond aquarium hebt met voldoende planten en niet te veel vissen. Een goed filter is een must.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vinrot. Als je daarop Googled kom je een heel eind. Hou je je waterwaardes goed in de gaten? En zitten ze op een constante, juiste temperatuur? Heb je een goede filterpomp? Deze 3 dingen zijn essentieel voor een gezond aquarium.
Als je het water nog hebt kun je het bij een aquarium afdeling van een dierenzaak of intratuin laten testen.