Hoe weet je of je konijn zwanger is na 30 dagen?

Hoi ik Maura heb een konijn van 9 maanden. Mijn buurmeisje heeft mij 2 dagen geleden verteld dat ze een mannetje bij mijn konijn heeft gezet, ze is veel dikker geworden en eet niet normaal veel. Hoe weet ik met 30 dagen dat ze eventueel zwanger is zeker dat ze zwanger is?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dieren
1K
Amadea
3 jaar geleden
Wat een vreemde manier van handelen. Zoiets heb je van te voren te overleggen!

Antwoorden (1)

Om te kijken of uw konijn zwanger is, kunt u verschillende dingen doen. In de eerste plaats kunt kijken of de voedster een nest draagt. Dit is ook het enige uiterlijk kenmerk van een zwangerschap. Juist dat kenmerk kan ook een teken van schijnzwangerschap zijn. Daarnaast Kunt u met uw vingers of handen inspecteren of uw konijn zwanger is. Dit wordt palperen genoemd. Binnen de termijn van twee weken na de bevruchting zou u in de onderbuik van de voedster een foetus kunnen moeten voelen. Voor het palperen heeft u voldoende vaardigheden nodig. U kunt namelijk gemakkelijk het konijn verwonden. Daarom kunt het best naar de dierenarts gaan. Hij kan het konijn veilig inspecteren zonder de foetus te beschadigen. Een andere goede manier om te kijken of uw konijn zwanger is, is een echo maken bij de dierenarts. Na de eerste zes dagen van de dracht is een echo honderd procent nauwkeurig. Zo kunt u snel en zeker weten of uw konijn zwanger is. Nog een andere manier is het wegen van uw konijn. Tijdens de zwangerschap komt uw konijn namelijk iets aan. Toch zal er maar een heel klein verschil zichtbaar zijn, omdat een zwangere voedster niet erg veel aankomt.