Is iets wat nooit doodgaat eigenlijk wel levend?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dieren
TurfGraver
3 jaar geleden
Het is maar wat je onder "levend" verstaat.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Filosofische kwestie. Ik zou eerder positief antwoorden. Maar omgekeerd lijkt het me niet mogelijk.
Thecis
3 jaar geleden
@Turfgraver
Hier zijn binnen de biologie definities van. @Pirre
Gezien de categorie "Dieren" zou ik geen filosofische achtergrond verwachten.
LeonardN
3 jaar geleden
Kan je een voorbeeld noemen van iets wat nooit doodgaat?
Ik dacht eerst aan levenloze objecten, die gaan nooit dood, maar daarvan zou het bijzonder zijn om dan te denken dat ze dan levend zijn. http://www.mijnbiologie.nl/--levend---dood---levenloos.html
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Genetisch gemodificeerde cellijnen voor het produceren van monoclonale antilichamen. Maar het geven van een voorbeeld doet niets af aan het feit dat jouw vraag van een voorbeeld onzinnig is. Er is een duidelijke biologische definitie van wat wij als iets levends beschouwen. Als dat geen daaraan voldoet, is het levend. Als het vervolgens niet dood gaat (zo'n beetje de definitie van blijven leven), blijft het wel iets levends. Daardoor biologisch gezien een zeer duidelijke vraag. Gezien de categorie geen filosofische vraag.
LeonardN
3 jaar geleden
Een steen bijvoorbeeld gaat nooit dood (iets wat niet leeft kan namelijk ook nooit doodgaan*). Dus als de vrager dat bedoelt is het antwoord nee, Dat noem je levenloos. *Het is ALS de vrager dat in zijn hoofd heeft echter wel raar om te vragen OF we dat dan wel levend zouden noemen, vandaar de vraag naar een voorbeeld. Want ik gok ik niet dat de vrager: "Genetisch gemodificeerde cellijnen voor het produceren van monoclonale antilichamen." kent. Hoe dan ook met mijn reactie zijn de drie hoofdbegrippen bekend: dood-levend-levenloos
Die ik vreemd genoeg nog niet eerder genoemd heb zien worden. Ik vat zelden iets op als een filosofische vraag.

Antwoorden (3)

Leven is een eigenschap van organismen die, in ieder geval de mogelijkheid hebben zich voort te planten.
Een gebruikelijke wetenschappelijke definitie van leven is de volgende:
Leven is een open fysisch-chemisch systeem, dat door middel van uitwisseling van energie en materie met zijn omgeving, en dankzij een inwendig metabolisme, in staat is om zich in stand te houden, te groeien, zich voort te planten en zich aan te passen aan veranderingen in de omgeving, zowel op korte (fysiologische en morfologische adaptatie) als op lange termijn (evolutie).
Dood is NIET LEVEN. Dus iets wat niet dood kan gaan is dus nooit levend. Filosofische vraag, filosofisch antwoord.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Ik ben het niets eens met de conclusie. Er zijn genetisch gemodificeerde cellijnen die onsterfelijk zijn (die bijv gebruikt worden voor het produceren van monoclonale antilichamen). Het antwoord suggereert dat deze niet levend zijn. Iets wat niet dood kan, kan zeker voldoen aan alle eigenschappen die iets definieert als levend dus levend.
Voor iemand anders wel maar voor iemand die zelf onsterfelijk heeft dood gaan geen betekenis en omdat doodgaan het tegenovergesteld is van leven zal deze persoon zichzelf misschien niet zo snel als levend beschouwen.
Vergelijk het met een vis in het water. Voor ons is er buiten het water nog lucht waar wij in leven maar een vis zal zich dat niet snel kunnen voorstellen en is het water voor hem zo vanzelfsprekend dat hij het niet zal beseffen.
Maar goed het blijft een eenzijdige interpretatie.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Is doodgaan wel het tegenovergestelde van leven? Lijkt mij namelijk meer het beëindigen van het leven.
erotisi
3 jaar geleden
ja dood zijn moet het dan zijn.
Thecis
3 jaar geleden
Gemakkelijk gezegd is leven het uitstellen van de dood. Blijven leven een kwestie van niet dood gaan. Je kan dus best leven zonder dood te gaan. Andersom lukt echter niet. Je moet geleefd hebben om dood te gaan.
Veel dingen die nooit dood gaan zijn ook nooit levend geweest. Die staat noem je levenloos. Een duidelijk voorbeeld hiervan is een steen. Een steen gaat nooit dood, maar is ook niet levend. (in dat voorbeeld is je antwoord NEE)

Iets wat leeft en nooit doodgaat leeft gewoon. (in dat voorbeeld is je antwoord JA)

http://www.mijnbiologie.nl/--levend---dood---levenloos.html
Je noemt iets levend als het alle levensverschijnselen (levenskenmerken) vertoont. Een levend wezen noem je een organisme. Een organisme dat geen levensverschijnselen meer vertoont is dood. Iets dat nooit heeft geleefd noem je levenloos. De natuur bestaat uit zowel levende als niet levende onderdelen. Alle levende onderdelen in de natuur noem je biotisch, voorbeelden hiervan zijn glucose, bloed en schimmels. De niet-levende onderdelen noem je abiotisch, voorbeelden hiervan zijn water, zuurstof en ijzer.