Waarom lachen chimpansees als ze zich bedreigd voelen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dieren
2K
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.janegoodall.nl/2019/02/27/chimpglimp-gedragsreeks-lachen/

Antwoorden (2)

Het gaat er niet om dat die gezichtsbeweging voor een mens als lachen gezien wordt, maar voor de aap is het de actie van tanden laten zien. Dat is voor het dier een teken van angst en ondergeschiktheid. Wanneer een chimpansee wordt bedreigd voelt deze zich angstig (logischerwijze).
3 jaar geleden
Dat is geen lachen: een aap die zijn tanden laat zien, doet dit als teken van angst en ondergeschiktheid.
Daarnaast dreigen ze voordat ze gaan bijten ze eerst met het tonen van hun tanden.
Bij de angstgrimas ontbloot de chimpansee duidelijk de tanden van zowel de boven- als de onderkaak. De bovenlip is hierbij duidelijk omhoog getrokken. Het verschil met een ‘echte’ lach, de ‘play face’, zit hem in deze bovenlip. Die is namelijk bij een speelse chimpansee juist niet omhoog getrokken, maar bedekt vaak (deels) de tanden van de bovenkaak. Op deze manier kun je al gauw het verschil zien tussen een angstlach en een echte, speelse lach.