Moet je voor je paard lopen tijdens het leiden of naast?

Als je je paard wil leiden, moet je dan voor hem lopen of naast hem?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dieren
1.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Hermelien, aan de linkerkant naast het paard met de teugels dus in de rechterhand ter hoogte van de hals.
https://natuurlijkkindenpaard.nl/begeleiden-paard-samen-lopen/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
http://www.paarden-blaadjes.nl/mobiel/verzorging/omgang.html#begeleiden-paard
Niet achteromkijken tijdens het leiden en oppassen dat het paard niet op je rechtervoet trapt

Antwoorden (1)

Naast je paard. Als je voor hem/haar gaat lopen heb je kans dat hij/zij op je hakken trapt. Bovendien kun je het paard loslaten als het ergens van schrikt en heb je minder kans dat het paard je dan omver loopt.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
niet alleen naast het paard, maar aan de linkerkant, dus het paard rechts van je.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als een paard schrikt de tijdens het leiden het touw laten vieren en meelopen (of in het ergste geval meerennen) maar als het even kan NOOIT loslaten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@jc54
Antwoord is te summier. *Naast is niet genoeg en *loslaten is helemaal verkeerd.
Fout maar geen min van mij.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Min niet van mij. Het antwoord geeft namelijk de mogelijkheid iets meer uit te weiden over het waarom ernaast en niet ervoor. Naast het paard lopen geeft je de mogelijkheid om, als het paard schrikt en aan de kletter gaat, het paard links om op een grote volte te krijgen. Dat lukt je nooit als je ervoor loopt en het paard wil er vandoor. Dan ben je al om je as gedraaid voor je iets kan doen.
grasmaaier
3 jaar geleden
Ja naast het paard. Als je er voor gaat lopen kan ie je namelijk niet goed zien. Paarden hebben een grote blinde vlek. Ze kijken voornamelijk naar opzij.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@grasmaaier, alleen als het zicht naar beneden is gericht, bv als het aan de teugel loopt, of graast, heeft het voor de neus een blinde vlek.
De ogen staan bij een paard aan de zijkant van het hoofd waardoor het bijna 360 graden om zich heen kan kijken. De dingen links en recht ziet het paard apart maar het kan met twee ogen tegelijk naar voren kijken door het hoofd omhoog te brengen.
grasmaaier
3 jaar geleden
@JoanDArc: Volgens deze link is er toch een behoorlijke blind spot aan de voorkant. http://horsehints.org/HorseVision.htm
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@grasmaaier, het ligt eraan of het paard graast of naar de horizon kijkt.
Dus of het aan de teugel loopt of met hoofd geheven. Dat is goed te zien bij sprinconcoursen. De ruiter laat het paard recht vóór de sprong naar de hindernis kijken.
Overigens een prima artikel maar wel helemaal lezen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@JoanDarc.. Waarom links naast het paard lopen en niet rechts? Is er een speciale reden
voor?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@amadeus, dat is een goede vraag die zelden gesteld wordt.
Links van het paard lopen is ontstaan uit de combinatie links opstijgen en dus links begeleiden. Het links opstijgen stamt uit de tijd dat paarden in het leger werden gebruikt. De zwaarden werden links gedragen. Stel: de rechtervoet in de beugel en dan het linkerbeen met zwaard en al over het zadel zwaaien. Zie je het voor je. Het zwaard zit dan behoorlijk in de weg. Om die reden werd standaard aan de linkerkant opgestegen.
Nog een praktische reden was de volgende: aan deze kant van het halfrond zijn linksgebogen paarden in de ruime meerderheid. Stijg je aan de linkerkant op dan loopt het paard niet bij je weg maar draait links om je heen. Dus ook zonder zwaard op de linkerheup is links opstijgen veiliger.