Waarom hoeven wolven hun nagels niet geknipt te worden en honden wel?

Waarom hoeven wolven in het wild nooit hun nagels te knippen maar bij honden wel?

3 jaar geleden
in: Dieren
2.6K
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik ken(de) genoeg honden waarbij de nagels nooit geknipt worden/werden.
Rieneke1
3 jaar geleden
Wolven leggen vaak veel kilometers per dag af, die nagels slijten zo hard dat er geen knippen nodig is.
Ritsuka
3 jaar geleden
hond hoef je niet altijd nagels van te knippen, als hij voldoende buiten loopt.

Antwoorden (2)

Dieren in het wild lopen vele kilometers op allerlei soorten ondergrond van zacht en steenachtig tot rotsachtig hard. Nagels en hoeven zullen dus van nature slijten en hoeven dus niet geknipt, geschaafd of gehakt te worden. Denk aan wolven, hyena's, wilde paarden, herten en zelfs olifanten met hun reusachtige nagels (of hoe ze ook heten). In onze dierentuinen zal dat wel anders zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is een kwestie van kilometers maken. Is tevens afhankelijk van de grond waarop gelopen wordt. Honden hoef je ook niet te knippen als je ze genoeg uitloop geeft.
De eerste twaalf jaar heb ik bij mijn beide honden nooit de nagels geknipt. Gelopen op straattegels en bosgrond, kilometers, iedereen dag. Maar als ze oud zijn en de afstanden beduidend minder worden, dan is een knipbeurt nodig, anders gaan de tenen gespreid staan en dat is niet goed.
Wolven die oud zijn blijven lopen, dus slijten de nagels nog wel. Als wolven niet meer kunnen lopen zijn ze ten dode opgeschreven. Krijgen dus ook geen lange nagels. Dat is de natuur.....
3 jaar geleden
jodyenboyke
3 jaar geleden
+ toevoeging 2 honden zelfde ras, altijd samen uitgelaten, de ene hond heeft enorm lange nagels waar de dierenarts altijd iets al wilde halen, de andere had prachtige korte nagels. Hond met lange nagels heeft er overigens geen last of hinder van, dus nu in zijn laatste dagen/weken lekker laten zitten. Overigens had zusje van de hond met korte nagels, ook lange nagels en had er last van, liep ook op verschillende ondergronden. Heeft dus veel te maken met stand van de voeten.