Waarom eten katten plastic?

Mijn kat eet plastic (die kauwt er eigenlijk op, maar er komen dan stukjes los en dat slikt ze door dus ik noem het eten). En ik zie dat katten van mijn vrienden het ook doen. Waarom doen ze dat? Door het geknisper of vinden ze het gewoon lekker?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dieren
6K
ronron1212
4 jaar geleden
Bijna alle dieren eten het dat komt omdat ze het verschil niet zien tussen plastic en eten. Veel vissen zitten er ook vol mee. Weg met plastic.
Rieneke1
4 jaar geleden
@ ronron1212, een kat ziet echt het verschil wel tussen plastic en eten. Er kan een medische of gedragsmatige reden ten grondslag liggen aan het eten van oneetbare voorwerpen (pica).

Antwoorden (2)

Er zijn veel hypotheses in omloop. De meest voor de hand liggende lijken:
1. Er zitten stoffen in het plastic die de kat onweerstaanbaar vindt. Dat kunnen chemische stoffen zijn, maar ook dierlijk vet dat in sommige plastics verwerkt zit.
2. Er zitten nog geurtjes in van de producten die er in vervoerd zijn.
4 jaar geleden
Gedomesticeerde katten hebben het grootste deel van hun wilde manieren opgegeven voor een comfortabel leven tussen de mensen. Een blik op hun tanden herinnert ons er echter snel aan dat katten hun vermogen om te bijten en te kauwen niet hebben verloren, net als hun ongetemde neven.

Wat ze doen met die tanden kan gevaarlijk zijn voor het sneuvelen van allerlei huishoudelijke voorwerpen. Als het artikel naar keuze plastic is, kan het zelfs gevaarlijk zijn voor de kat zelf.

Het kauwen of eten van oneetbare voorwerpen – vuil, elektrische snoeren, vloerbedekking en kunststof – staat bekend als pica.
Er zijn verschillende medische redenen waarom een kat pica kan ontwikkelen, inclusief tandheelkundige ziektes of gastro-intestinale stoornissen. Het advies aan katteneigenaren is dan ook om met hun huisdier naar een dierenarts te gaan, om te zien of de pica-symptomen gerelateerd zijn aan een onderliggend medisch probleem.

Katten kunnen ook op plastic kauwen als gevolg van angst. Het zou kunnen wijzen op een gegeneraliseerde angststoornis of een reactie op een gebrek aan omgevings-verrijking. Andere belangrijke oorzaken van angst die kauwen op kunststof kunnen induceren zijn sociale conflicten met andere katachtigen in het huishouden of situationele stress.