Ik heb een bruine legkip hoelang leeft hij hij krijgt genoeg eten en drinken en heeft een groot hok?

en zij heeft een heel groot hok namelijk een tuin van honderd vierkanten meters en een vijver er in

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
1.2K
Antoni
5 jaar geleden
Hoe lang een kip leeft, verschilt per ras van de kip. Sommige rassen worden ouder dan andere. Deze vraag is dus niet zo maar te beantwoorden.
Z512099
5 jaar geleden
Een legkip wordt gemiddeld 5 tot 8 jaar oud en als je wil dat ze oud wordt moet je ze met meerdere houden, het zijn groepsdieren, nu is ze niet gelukkig.

Antwoorden (1)

Hoe lang een kip precies leeft is niet te voorspellen. Is afhankelijk van veel factoren. De tuin als ren klinkt prima, maar ze heeft ook een nachthok nodig.

Vergeet niet dat een kip een groepsdier is. Eén kip alleen is doorgaans geen succes.
Hou daarom kippen (al of niet met haan) in een groepje van minstens 5 kippen. In de handel zijn kippenhokken die geschikt zijn voor drie krielen, maar dat is eigenlijk te weinig. Als één van die kippen zich wat minder voelt dan is ze meteen de klos. Een groep van 5 is een voor kippen wat normalere situatie.

Kippenhokken zijn er in alle soorten en maten. Belangrijk is dat kippen in het kippenhok voldoende ruimte hebben, dat er zitstokken zijn en dat het goed schoon te houden is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Een krielkip kan wel 10 a 12 jaar worden. Ik had er een van 22, maar dat is zeer uitzonderlijk. Een grote kip wordt meestal niet ouder dan 5 a 7 jaar, met een maximum van 10.
Niet alle kippen slapen op een stok. Van Brahma's en Cochins weet ik dat ze liefst op een vlakke plank of balk zitten, van minimaal 10 cm breed, maar wel een halve of hele meter boven de grond.