Net gecastreerde kater al 8 dagen weg, is dit normaal?

Mijn lieve kater van 8 maanden oud is nu al 8 dagen weg. Ging doorgaans alleen naar buiten als ik thuis was. Dit was de 2e keer dat hij naar buiten ging toen ik naar het werk moest. Nooit teruggekomen. Taal noch teken. Wel een chip. Overal gezocht, posters opgehangen en vermist opgegeven. Ik wil hoop houden, maar ben ten einde raad.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
2.7K

Antwoorden (3)

Situatie afhankelijk, maar de katten die ik heb gehad en ken om me heen zijn vrijwel allemaal meer dan een week van huis geweest toen ze jong waren en ook allemaal terug gekomen. (dit met stress gepaard) Vooralsnog zou ik me niet al te veel zorgen maken. Succes
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zodra je een jonge kater hebt laten castreren, denk je dat het hormonen probleem opgelost is. Neen! Het duurt echt wel even voordat alle hormonen uitgewerkt zijn. Dus dat is ook een puntje nog.

Jonge katers en niet alleen jonge trouwens, gaan op pad op avontuur, ook al hebben ze misschien net een nieuw gouden mandje gevonden.
Hormonen zijn een bekende oorzaak van verdwenen of liever tijdelijk ‘met vakantie’ gaan van katers. Dat is zo en dat is de natuur, kan je niets aan veranderen behalve de deur op slot te houden.

Er zijn meerdere mogelijkheden:
1. met vakantie , dwz de nieuwe buurt wordt heel grondig een paar dagen, kan wel 2 weken duren trouwens, onderzocht. Dit gebeurt meestal als een nieuwe eigenaar/huis gevonden is.
2. kater is de hort op, hij is op avontuur
3. beestje heeft een leuk logeeradres gevonden bij iemand die hem goed behandeld, dwz te eten geeft
4. dat is het risico van katten naar buiten te laten gaan, een kat kan aangereden worden en ergens buiten liggen.
5. blijf hoop houden, hij kan ook in het asiel terecht gekomen zijn, iemand heeft hem gevonden en ...

Fijn dat je kat gechipt is, heb je ook steeds de administratieve kant afgehandeld? heb je je adres doorgegeten en je telefoonnummer toen je een nieuwe smartphone kocht? Ben je verhuisd sindsdien? Houdt dit in de gaten, chips werken alleen als alle gegevens kloppen.

Ook ik heb dit twee keer met mijn katers meegemaakt, inderdaad niet alle katten doen dit. Het ligt aan het dier, de ene wel en de andere gaat de tuin niet uit. Zoals gezegd het kan nog even duren, trouwens een van mijn katers zat destijds opgesloten in een schuur.
Wat toen bij mij de oplossing gaf was bij alle buren een A4-tje in de bus gooien met het verzoek uit te kijken naar deze kat met omschrijving en naam/telefoonnummer erbij. Het hielp!! hij zat om de hoek en ik kon hem zelf ophalen. Jaja hij was terecht. Yippie!!
Opluchting hoor, dus geen paniek, het kan echt even duren. Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het beestje kan ook gedesoriënteerd zijn omdat hij geraakt is door bv een auto. Zo is mijn kater 4 weken en 4 dagen weg geweest. Hemelsbreed nog geen 500 meter van mijn huis. Geef de moed niet op!