Wie weet welke rups dit is? Hij is behaard en heeft oranje strepen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
2.5K

Antwoorden (2)

Lijkt mij de rups van een groot koolwitje.
6 jaar geleden
Dat is er een van een wapendragervlinder, Phalera bucephala. Deze rups is zeer polyfaag en leeft onder andere op eik, berk, beuk, linde en bepaalde soorten wilgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Door hun strepen lijken de rupsen van de wapendrager enigszins op die van het grote koolwitje, maar ze zijn langer behaard, hebben een zwarte kop en leven niet op kruisbloemen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oké, dank je wel voor de reacties! Kan je er eigenlijk last van krijgen als je het aanraakt?
Amadea
6 jaar geleden
Nee hoor, het zijn geen irriterende haren zoals die van de eikenprocessierups. De rupsen zijn alleen schadelijk voor de boom waarop ze in grote getale opgroeien, want die wordt kaalgevreten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ontzettend bedankt voor je antwoord!!