Welk dier is verantwoordelijk voor de meeste doden in Nederland?

Welk dier (dus niet de mens) is in Nederland verantwoordelijk voor de meeste doden?

Graag met bron!
"Geen bron = geen bewijs"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dieren
9.1K

Antwoorden (7)

Kip.
En dan vooral de salmonella die er soms in zit.

En anders is het denk ik de teek, dat is een stiekemerd. Maar wel gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dan is het eigenlijk de salmonella bacterie en niet de kip (de salmonella bacterie zit in de flora van veel meer dieren naast de kip). En de 'Borrelia burgdorferi', de bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt i.p.v. de teek (want ik heb nog nooit gehoord dat er iemand dood ging aan de teek zelf..)? Heb je hier ook cijfers van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bacterie is trouwens niet echt een dier hé..
Bacterien hebben geen celkern en geen celwand. Dieren hebben wel een celkern en geen celwand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt een punt, maar dan is de slang ook uitgeschakeld. Het is immers niet het dier maar het gif dat 't 'm doet. Je houdt dan alleen hondenbeten en vertrappingen door paarden over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een slang kan wurgen en gif wordt aangemaakt door de slang, de bacterie is een ander levend wezen, hier zit een groot verschil tussen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeggen dat de kip niet gevaarlijk is omdat salmonella de kip niet is, is net zoiets als zeggen dat de rat niet verantwoordelijk is voor het verspreiden van de pest, of de teek niet voor de ziekte van lyme. Sommige dingen horen nu eenmaal bij elkaar.
Ik vind het een heel goed antwoord. Ik weet alleen niet of 30 doden per jaar genoeg is om 'het gevaarlijkste dier' te zijn.
De hond scoort met 150.000 bijtincidenten ook hoog op de gevaarlijk-ladder, maar vrijwel nooit dodelijk. Het dodelijkste dier ter wereld is de (malaria)mug , maar die komt in Nederland (nog) niet voor.
Eens kijken, in Nederland hebben we weinig diersoorten die echt levensgevaarlijk zijn voor de mens. Ik weet het niet zeker, maar zou het niet de wesp kunnen zijn, omdat sommige mensen allergisch zijn voor wespensteken en daardoor kunnen overlijden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad,de wesp zorgt voor de meeste slachtoffers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er aantallen bekend? Waar moet ik aan denken? (1,5,10,50?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enkele mensen per jaar. http://www.ronwubs.nl/wespenbestrijding/tips_en_info_over_wespen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan bijen- en wespensteken overlijden tussen de 5 en 10 mensen per jaar; dat is wel HEEL erg weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat nogal wat, 5 en 10 mensen per jaar! Ik kan geen enkel dier opnoemen dat meerdere mensen doodt per jaar. Bijen zullen overigens niet zo gauw steken als wespen daar laatstgenoemde agressiever zijn en vooral rond september.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, die kip dus : aan salmonella ( en vrijwel ALLE kippen en eieren zijn tegenwoordig besmet !) overlijden per jaar 30 mensen, en dat is vooral omdat we er juist zo voorzichtig mee zijn door alle informatie erover. Zouden alle bejaardenhuizen bijvoorbeeld nog desserts met rauwe eieren maken, dan kon je er wel een nulletje achter zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen, Weet jij dan een dier die meer dan 10 dodelijke slachtoffers maakt per jaar in NL?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie boven ; we waren tegelijk aan het tikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja haha,maar de salmonella is toch een bacterie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk, maar als je dieren als de mug (malaria), teken (lyme), ratten (pest), honden(rabies) en andere meerekent, en dat doen de meesten, dan is het toch het diertje zelf dat er uiteindelijk verantwoordelijk voor is. Wie geen kip eet, zal ook geen salmonella krijgen.
Dieren die zelf rechtstreeks dodelijk zijn door de manier waarop ze zijn gewapend komen hier eigenlijk niet voor. Er is geen enkele reden doodsbang voor bijen of wespen te zijn, omdat het overlijdensrisico minimaal is. Voor kip moet je echter altijd op je hoede zijn - mits overleden ;-)
(Al kan een normaal gezond mens er wel tegen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen, Salmonella is een geslacht van gram-negatieve staafvormige bacteriën die onderdeel zijn van de natuurlijke flora van pluimvee, varkens, runderen, reptielen en huisdieren. Niet alleen kip dus. Het gaat mij om dieren die als ze levend zijn voor doden zorgen (d.m.v. de steek of beet (of iets waarmee het dier zich verdedigd / jaagt) van het dier dus), dus niet bacteriën die gebruik makend van hun gastheer voor doden zorgen. Niet om angst te zaaien, maar uit interesse.
Deze interesse is ontstaan nadat ik een filmpje zag over een wespensoort in Japan die per jaar voor de meeste door dieren veroorzaakte doden zorgt. Was dus benieuwd of wij ook zo'n 'dodelijk' beest hebben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen ,dat alle eieren tegenwoordig besmet zouden zijn met salmonella is onzin. De kans dat je ziek wordt door het eten van een rauw ei is maar klein. Bovendien kan salmonella ook in varkensvlees voorkomen.
In onze natuur is de teek de gevaarlijkste.
Duizenden menzen zijn er al ziek van geworden en er zijn mensen aan overleden.
Het is het meest gevaarlijke diertje in ons land.

Met dank aan eddijst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dus eigenlijk de bacterie 'Borrelia burgdorferi’ is, de bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok, maar zoals je al zei, een bacterie is strict genomen misschien wel geen dier te noemen.
Bovendien, die bacterie zou zonder de teek ook geen doden kunnen veroorzaken. Dus de teek is net zo zeer de boosdoener als de bacterie
De teek is natuurlijk het meest gevaarlijke insect in ons land die zijn nogal onopmerkbaar daarom moet je vooral goed opletten als het boven de 5 graden is dan duiken ze meestal op Tenminste in gras,bossen etc etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Een teek is echter geen insect (heb ik hier op GV geleerd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft ook geen insect te zijn. Het probleem vind ik een beetje, wáárom denken mensen nou dat teken zo gevaarlijk zijn? Ze zijn net zo gevaarlijk als een mug... Ze zuigen beide bloed van hun gastheer. En beide dragen ze soms een bacterie mee. Maar de teek is, net zoals de mug, op zich zelf niet zo gevaarlijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teek kan ziektes verspreiden een mug prikt alleen bloed voor haar eitjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@viridiflavus: het gaat hier niet om internationaal, maar om nationaal. Internationaal doet er dus niet toe voor deze vraag.
slechts in een zelfdzaam geval leidt de ziekte van lyme tot de dood. (zie bron 1) echter kan ik niet uitsluiten noch bevestigen dat de teek het meest dodelijke dier is.

echter zijn er ook een heleboel dieren die op zichzelf redelijk ongevaarlijk zijn, maar ziektes met zich mee dragen. Dan kan je denken aan een normale hond. deze kan tetanus en hondsdolheid overbrengen. Dit wordt echter door een bacterië veroorzaakt.

als je zulke dieren ook mee telt als dodelijk denk ik dat je het meest moet kijken naar een dier als een rat, die o.a. de uitbraak van de pest op zijn naam heeft staan. (enkele miljoenen doden in europa)
maar ook vandaag de dag nog verspreiden ze allerlei ziektes en parasieten zoals; TBC, E. Coli, Ziekte van Weil, Hantavirus, Rattenbeetkoorts, Tularemie, Salmonella, vlooien, teken, mijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zou het misschien niet zeggen. maar de gevaarlijkste dier ter wereld leeft ook in ons land. muggen zijn de meest gevaarlijke dieren omdat als die eenmaal besmet bloed hebben gezogen, dit weer naar andere mensen overbrengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn niet de grote dieren, maar de juist de hele kleine die ons bedreigen.

Wereldwijd is er één beestje dat het haalt van alle anderen als het om aantal doden per jaar gaat.
In 2030 voorspelt men dat het dat jaar alleen al 6 miljoen mensen zal doden. De killer is het menselijk immuundeficiëntievirus. Oftewel HIV.

Voor Nederland en anno 2011 zal het echter eerder om een respiratoire microbe gaan (H. influenza of influenza-virus bv).
Net zoals in België zal men in Nederland vermoedelijk geen onderzoek doen naar de specifieke microbe bij overlijden. Juiste cijfers zullen dan ook moeilijk opvraagbaar zijn.
Wist je dat er jaarlijks tot 2000 mensen sterven van de griep in Nederland? Jaarlijks 2000 mensen dood in Nederland alleen al.

Ter vergelijking: de Mexicaanse heeft WERELDWIJD 13,700 mensen gedood op één jaar tijd.