Kan ik mijn vogel wassen met baby shampoo van zwitsal?

Ik heb mijn valkparkieten gewassen met baby shampoo zwitsal nu is mijn vraag of dit erg ongezond is voor de vogels? Ik heb dit eerder en vaker gedaan maar deze keer lijken ze er niet heel goed op te gaan door dat ze flink trillen en en moe bij staan. Wat betekent dit?

Picture for question
een jaar geleden
in: Vogels
2.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Waarom was je een parkiet?
Zat hij onder de olie?
ronron1212
een jaar geleden
https://nl.wikihow.com/Een-vogel-wassen
Sarosss01
een jaar geleden
Ze waren heel erg vettig en stoffig ik had gehoord dat het aangeraden was om dat een keer in de zoveel tijd te doen en dan bedoel ik 1 x in de 2 3 maanden
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Iets van zachte zeep lijkt me op zich gezonder dan shampoo maar of het dan nog verstandig is, weet ik niet. Buitenvogels wentelen zich soms door het stof om vet te verwijderen. Weet niet of dat binnen te realiseren is.
Kom op deze site iets tegen over een vogeldouche met natgemaakt groen. Trouwens, er zijn ook vogelbadjes verkrijgbaar voor in/aan de kooi.
https://blog.omlet.nl/2020/03/16/waarom-parkieten-en-andere-vogels-zo-graag-badderen/
Rieneke1
een jaar geleden
Ik zie het nut hiervan niet in, tenzij ze besmeurd zijn met olie oid, maar dat is hier niet het geval. Als het warm id, besproei ze dan een met een plantenspuit, dat is voldoende. Dit vinden ze fijn, en zet ze aan tot zichzelf poetsen.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Ik heb ooit in ern grijs verleden bij een dierenasiel gewerkt. Daar hadden ze een kaketoe die dolgraag onder de douche ging. Dan ging hij met kooi en al onder de douche. Maar verder geen zeep of iets.
Sarosss01
een jaar geleden
Ja shampoo van zwitzal is niet heel sterk en het was aangeraden maar ik zou het niet meer zo snel
Doen
Rob1991
een jaar geleden
dit kan misschien de verklaring zijn waarom ze de jonkies opvreet.

Antwoorden (1)

Nee. Tijdens het gladstrijken verspreiden deze vogels uit hun olieklieren een afscheiding die diesterwas bevatten. Deze heeft antibacteriële eigenschappen en een feromonale functie.
Door ze met zeep of (baby)shampoo te wassen verwijder je deze laag en kun je ze dus ziek maken.
een jaar geleden