mijn parkiet wilt niet eten, hoe verhelp ik dat?

Mijn grasparkiet zit sinds 2 dagen in een buiten volière.
alleen eet hij niet van zijn eten.
weet iemand wat ik kan doen of waar ik het eten best zet?
kan iemand mij helpen??

2 jaar geleden
in: Vogels
2.4K

Antwoorden (1)

Een ziekte vogel stopt vaak met eten. Door de snelle stofwisseling kan een vogel erg slecht zonder voeding. Daardoor neemt de weerstand en de conditie nog sneller af dan van de ziekte alleen. Zo zal de situatie nog sneller verslechteren. Het is daarom belangrijk om tijdig een dierenarts te raadplegen.

Als vogels niet eten of het eten uitbraken is over het algemeen op korte termijn hulp nodig. U kunt het niet ‘een paar dagen aankijken’.

Oorzaken

Er zijn veel redenen waarom vogels stoppen met eten; van ziekten tot veranderingen in het dieet. Als een vogel niet eet is het belangrijk dat hij aantrekkelijk en bekend voedsel aangeboden krijgt. Sommige vogels stoppen met eten als ze voer krijgen waar ze niet aan gewend zijn. Bij het overschakelen op ander voer kunnen vogels soms hardnekkig weigeren te eten. Daarom moet dit overschakelen geleidelijk gebeuren.

Vogels moeten zich ook veilig voelen om te eten. Een rustige omgeving en eventueel de kooi gedeeltelijk afdekken kan helpen bij wilde of nieuwe vogels. Soms kunnen ze slecht eten omdat bijvoorbeeld de snavel afwijkend is of dat ze door keelontsteking moeilijk kunnen slikken. Vogels kunnen ook stoppen met eten omdat ze te ziek en misselijk zijn of geen eetlust hebben. Bijna alle ziekten kunnen veroorzaken dat een vogel stopt met eten. Zowel longontstekingen, lever– of nierziekten, infecties als legnood etc. zijn mogelijke oorzaken van ‘niet eten’.