Hoe kunnen vogels die ziek zijn ineens op hetzelfde moment en op dezelfde plek uit de lucht vallen?

Er was een artikel op het nieuws dat in Vinkeveen tientallen (ik tel er naar schatting 80) spreeuwen uit de lucht zijn gevallen, op een stuk van pakweg 30 bij 60 meter. Hoe kunnen die allemaal exact op hetzelfde moment op die exact zelfde plek ineens naar beneden vallen omwille van vogelgriep? Is er een soort van aparte synchroniciteit onder vogels, dat ze beslissen allemaal op hetzelfde moment dood te vallen en dan ook nog eens op dezelfde plek?
Link: https://nos.nl/artikel/2419668-tientallen-dode-spreeuwen-vallen-uit-lucht-op-a2-bij-vinkeveen

2 jaar geleden
in: Vogels
2K
Rieneke1
2 jaar geleden
Het is helemaal niet gezegd dat het vogelgriep is, waarschijnlijk niet zelfs. Er kunnen verschillende oorzaken zijn: aanval door roofvogel, valwind (door vrachtwagen?). Het blijft gissen.

Antwoorden (1)

Het is zeer onwaarschijnlijk dat ze ineens allemaal dood uit de lucht vielen. Ook als ze door een giftige wolk zouden vliegen liggen ze over een veel grotere oppervlakte verspreid.
In deze tijd van het jaar zie je grote koppels spreeuwen die in zwermen door de lucht vliegen, en daarbij acrobatische toeren uithalen. Waarschijnlijk is zo 'n zwerm door een coördinatiefout te dicht bij de grond gekomen, en is een deel te pletter geslagen. De relatie met vogelgriep is dan ook wat vergezocht. Maar even testen kan geen kwaad natuurlijk.