Zit er een andere functie in grit, maagkiezel en Sepia voor vogels?

Zit er een andere functie in grit, maagkiezel en Sepia voor vogels? Of hebben ze alledrie dezelfde functie?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Vogels
1.9K
SingingCoyote13
2 jaar geleden
ik geef mijn vogel nooit/geen grit of maagkiezel, amazone xanthops, heb ik al langer dan 10 jaar nu en het gaat perfect zo. hiervoor had ik nog 2 vogels en die gaf ik wel en daar was van alles mis mee. moest er elke maand wel mee naar dieren/vogelarts. heel veel kwekers en ook andere(n) in die sector raden grit en maagkiezel af, sepia schelpen niet. het schijnt dat er meer problemen ontstaan door deze voedingssupplementen of hoe je het ook wilt noemen dan zonder.

Het beste antwoord

Vogels hebben 2 magen: een kliermaag (vergelijkbaar met de maag ban mensen), en een spiermaag.
Bij kippen is het zo dat grit is om extra kalk binnen te krijgen voor de 'productie' van eieren. maagkiezel is om harde granen te vermalen in de spiermaag. grit is meestal gemaakt van schelpen. Je kunt schelpengrit niet gebruiken ipv maagkiezel, want kalk lost op door het maagzuur in de kliermaag.

Maar maagkiezel is wel geschikt, want het zijn eigenlijk 'ministeentjes'. Geen kalk dus.

Sepia is weer wat anders,het is het rugschild van een zeekat (soort inktvis).
"De sepiaschilden bevatten enorm veel mineralen wat door de katvis opgeslagen is. Hierdoor is het sepiaschild een ideale bron van mineralen voor de vogel. Daarnaast kan de vogel ook zijn of haar snavel goed slijpen op een sepiaschild, door eraan te knagen blijft de snavel scherp genoeg en slijt hij ook goed. Hierdoor voorkomt u bij parkieten een te ver doorgegroeide snavel wat erg hinderlijk is voor de vogel (vergelijkbaar met een ingegroeide nagel bij de mens!)"

(bron staat onder)