Man kakariki zit steeds achter pop aan. Kan ik ze samen laten?

Ik heb thuis in een grote kamervolière een pop en man kakariki zitten. De pop had ik al en omdat ik het zielig vond dat ze alleen zat heb ik er nu een week geleden een man bijgekocht. Als ze samen in de kooi zitten gaat het mannetje continue achter haar aan en wil haar ook bijten. Moet ik afwachten en geduld hebben of gaat dit ook gewoon niet meer goed komen? Ik vind het vooral heel zielig voor mij pop en heb haar nu ook weer apart gezet.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vogels
4.1K

Antwoorden (1)

Verstandig! De ruimte die kakariki's is in de natuur veel groter. De pop kan dan afstand nemen. Hier is de man of broeds of agressief en kan de pop niet ontwijken.
Je had ze beter gescheiden aan elkaar kunnen laten wennen. Dan is de pop niet zo kwetsbaar. Organiseer bij vrienden (of zo) een grote kooi, waar de man in kan en hij naast, dus zichtbaar voor de pop, kan wennen. Dan zal je zien wat de oorzaak is van zijn gedrag: Agressie of broedsheid. De vogels van dit soort hebben een ander broedseizoen dan bij voorbeeld de kanarie, dus het is mogelijk dat hij aan een vrouwtje behoefte heeft.
Breng rust 'in de tent' en heb geduld.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie! Dat is inderdaad een slim idee. Ik zal ze apart houden en kijken hoe het dan gaat. Hij zat wel in de dierenwinkel samen met 3 andere kakariki’s (mannen) uit hetzelfde nest dus misschien broedsheid of maakt dat niks uit?
Ivana
3 jaar geleden
Als je de man uit het nest hebt, is hij nog te jong om te bevruchten. Hij is er met 7 maanden aan toe, maar ze raden een leeftijd van een jaar aan.
Zoek op internet de Kakariki sites op. Er zijn er verschillende. Dan steek je er wat van op, voordat je fouten gaat maken die niet nodig zijn.