Hoeveel dagen duurt het voor dat 1 eenden ei uit komt?

Ik heb 8 dagen geleden een eenden ei gevondden op een open grasveld. Toen heb ik het maar mee genomen en nu ligt het al 8 dagen onder de warmte lam op een vochtige washand.

Ik wil graag weten wanneer het uitkomt dan weet ik dat ik de washand vochtiger moet maken. Ik denk dat het ei bevrucht is want met een felle zaklamp heb ik in het ei kunnen kijken en zag ik een embrio met bloedvaatjes.
Zelf hebben we indische loopeend kuikens, nu 3 weeken oud dus als het uit zijn ei kruipt heeft hij wel vriendjes.

Maar dat was niet echt mijn vraag. Maar daarom wil ik graag weten wanneer het uitkomt komt.

( de dag daar voor ben ik nog bij dat grasveld geweest en toen lag het ei er nog niet. Dus hij is nu echt 8 dagen oud.)

Met vriendelijke groet: Petra en Meike.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vogels
3K
Rieneke1
3 jaar geleden
Mocht het je al lukken dan zeker niet het kuiken bij de andere kuikens zetten! Een vreemde eend in de bijt wordt niet geaccepteerd bij kuikens van verschillende grootte.

Antwoorden (1)

Over het algemeen duurt het uitbroeden van eendeneieren ongeveer 28 tot 30 dagen. Maar het is de vraag of het zo lukt, zie hier:
https://www.eend.net/eendeneieren-uitbroeden/
Bij het broeden zijn een aantal condities dus letterlijk van levensbelang. Houd je aan de onderstaande voorwaarden, anders komen de eendenkuikens niet uit:
Een constante temperatuur
Een juiste en constante luchtvochtigheid
Het keren van de eieren
Goede broedeieren
Toegevoegd op 12 mei 2020 11:29: tekst