Hoe maak je je vogel het allersnelst tam en niet bang voor handen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
5.9K
Pieterke
4 jaar geleden
Bij zoiets moet je juist veel geduld hebben.

Antwoorden (2)

Hey Jane, wat je moet doen is je hand een paar keer in de kooi stoppen, zonder je vogel aan te raken. Doe dat bijvoorbeeld een minuut , 3x per dag. En dan de volgende dag weer en dan de dag daarop de aantal minuten verhogen. Zo went hij aan je. Kost je wat tijd, maar zo ging dat ook met mijn vogels. Ik heb ze zo erg tam gemaakt dat als ik met mijn hand in de lucht stond ze oo mijn hand vlogen!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
“Snel tam” bestaat niet. Ik ben al 7 jaar eigenaar van een groenwangparkiet en heb het ook op de “snelle” manier geprobeerd. Dit heeft ervoor gezorgd dat hij nu niet zo lief is en soms nog steeds echt bijt of aanvalt.

Een vogel heeft tijd nodig, veel tijd. Het zijn hele schrikkerige dieren. Ik zal een stappenplannetje uitleggen:
Stap 1: de kooi op een goede plek neerzetten. De vogel moet staan daar waar het huis het drukst is, dus vaak is dat de woonkamer. Hij raakt dan gewend aan beweging, geluiden en gewoon mensen om hem heen. Wanneer hij niet meer angstig reageert hierop kan je door naar stap 2.
Stap 2: dichtbij de kooi staan, zitten en met de vogel kletsen. De vogel raakt zo gewend aan jou en je stem, en leert dat hij niet bang hoeft te zijn. Bij deze stap is het misschien ook slim om na het inschuiven van het voerbakje en waterbakje eventjes te blijven staan. Langzaamaan zal de vogel dan eten/drinken terwijl jij erbij staat of tegen hem praat.
Stap 3: de hand in de kooi steken, steeds een stukje verder. Als de vogel niet meer angstig reageert kan je proberen om niet te voeren, een uurtje te wachten en dan voer op je hand te leggen zodat hij dat eruit pikt. Als je liever niet wacht met voeren kan je dit proberen met iets lekkers zoals een druif.
Stap 4: de vogel aanraken. Als hij gewend is aan je hand en eruit durft te eten, kan je proberen hem op je hand te lokken en hem aan te raken. Doe dit langzaam, zorg dat de vogel ziet wat je doet en niet ineens verrast word. Hij kan dan schrikken en dan ben je terug bij af.
Stap 5: de vogel buiten de kooi laten door hem op je hand naar buiten te halen, en daar aaien. Als dit eenmaal lukt is de vogel eigenlijk al tam. Dit dus gewoon herhalen.

Dit alles kan een proces zijn van weken (bij jonge vogels) of maanden (bij oudere vogels, mishandelde vogels). Er bestaat niet zoiets als “snel tam”, dus probeer ook niet de stappen te versnellen en kijk goed naar wat je vogel ervan vind. Ik raad je ook aan om je goed in te lezen op gedrag van de vogel. Wat voor vogel is het eigenlijk?