Hoe kan ik mijn grasparkiet minder bang maken?

Wij hebben een tamme 5 jaar oude grasparkiet maar ze houd er niet van als je haar aait of haar staart aanraakt vanwege traumatische ervaringen met mijn zusje die toendertijds twee was en niet begreep dat onze vogel een leven wezen was. Hoe kan ik het vertrouwen van mijn parkiet terugwinnen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vogels
3.5K

Antwoorden (1)

Ga nooit met je hand zodanig de kooi in dat je hem van de voorkant benadert. Dat ervaart hij als een aanval. Benader het beest altijd van de zijkant. Doe niets boven zijn hoofd (dus ook niet van die kant af zijn rug aaien. Een angstige vogel ervaart dat als een aanval vanuit de lucht. Laat hem voorlopig met rust, maar praat veel met hem (zachtjes, met lieve woordjes). Reik hem wel, maar dan ook vanaf de zijkant trosgierst aan, dat vinden ze heerlijk en dan vergeet hij dat je dat met je hand doet. Heel langzaam opbouwen, maar hij geeft zelf wel aan wanneer de angst om aangeraakt te worden, minder wordt.