Verschillende onderzoekers hebben het gedrag van een zwerm vogels bestudeerd. Bij één onderzoek werd een spreeuwenzwerm vanuit verschillende hoeken gefotografeerd. Ze kwamen erachter dat een vogel alleen let op de zeven vogels bij hem in de buurt. Zo kan een grote groep vogels razendsnel van richting veranderen zonder te botsen.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+plus, ik neem aan dat er heel veel methodes en ontdekkingen zijn in dit verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt Amadea!
Of dit voor alle vogels geldt weet ik niet, maar voor parkieten geldt dat deze altijd naar rechts uitwijken en vaak ook nog van hoogte wisselen (hoe die hoogtewissel altijd goed uitpakt is nog niet bekend).

====
https://motherboard.vice.com/nl/article/pg3xxm/een-theorie-waarom-vogels-tijdens-het-vliegen-nooit-op-elkaar-botsen

Volgens Srinivasan was er "nog geen onderzoek gedaan naar wat er gebeurt als twee vogels naar elkaar toe vliegen." Daarom gebruikte hij samen met twee collega's hogesnelheidscamera's om vluchten van 10 grasparkieten, losgelaten aan twee kanten van een tunnel, te registreren. De resultaten werden deze week gepubliceerd in PLOS One, en de conclusie was dat grasparkieten een tweeledige techniek gebruiken om botsingvrij te vliegen.

Ten eerste blijven ze naar rechts hangen als ze een andere vogel tegenkomen in de lucht. Ten tweede kiezen ze ervoor om hoger of lager dan de andere vogel te vliegen, "met een vooraf bepaalde voorkeur." Het is nog niet bekend wat invloed heeft op de voorkeur van grasparkieten voor een bepaalde hoogte. Maar de auteurs vermoeden dat sociale hiërarchie er iets mee te maken heeft.
====