Waarom vliegen vogels in de winter met zn allen en waarom zitten ze dan met zn allen in een boom?

Soms als ik buiten ben zie ik zwermen met vogels ik ben wel benieuwd waarom en als ik Dat dan zie zie ik ook heel veel vogels in een boom zitten, dus ja daarom vraag ik het!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vogels
2.4K
Erna55
5 jaar geleden
Zie je deze vogels dan niet in de lente, zomer of herfst ?

Antwoorden (1)

In een groep is het veiliger. Er zijn meer vogels die kunnen waarschuwen voor bijvoorbeeld een vos of een buizerd, en als je een beetje in het midden van de groep zit is de kans dat je word gepakt erg klein. Ongeacht of het stand-of trekvogels zijn. In het voorjaar gaan ze weer uit elkaar in paartjes, om ergens een nest te bouwen en jonkies te krijgen. Dan hebben ze een groter gebied nodig om eten te verzamelen (ook voor de jonkies), dus dan ben je in een grote groep in het nadeel.
Dit geldt natuurlijk niet voor alle vogelsoorten, maar je ziet het wel vaak. Bijvoorbeeld bij spreeuwen, zwanen, kleine zangvogels en fazanten.
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Als het voor de veiligheid zou zijn zouden veel vogels het doen. Dat is dus niet zo.
Het zijn alleen spreeuwen die zwermen.
VS weet dus helemaal niets van vogels als hij niet de soort benoemt.
Zwanen, kleine zangvogels en fazanten zwermen niet.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik vond:
https://www.nu.nl/dieren/4398738/spreeuwen-vliegen-in-zwermen-roofvogels-misleiden.html