Die vetbolletjes voor vogels met een netje er om heen (mezenbollen), moeten die per se opgehangen worden, of kun je ze ook in een vogelvoerbak leggen?

Toegevoegd na 15 minuten:
Dat netje laat ik er liever om heen zitten, want ik zie telkens spechten afkomen op los voer in de vogelvoerbak. Ik denk dat dat net te fijnmazig voor spechten is. Zo kan ik het behouden voor kleine vogels.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vogels
3.1K

Antwoorden (4)

Ja, dat kan ook. Eigenlijk worden ze opgehangen opdat er geen ongewenste vogels van meegenieten. Die grote vogels mogen natuurlijk ook wel wat lekkers, maar kunnen deze bollen binnen een paar minuten volslagen uit elkaar pikken en dan is er voor de mezen, roodborstjes en ander klein grut, niets meer over.
Als je dat niet erg vindt leg je ze neer, ook goed.
6 jaar geleden
anneliez
6 jaar geleden
zelfs als je ze ophangt krijgen de grote vogels het nog voor elkaar om ze op te eten. In en doornige struik hangen is het enige wat helpt om alleen voor de kleine vogels te dienen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op de site van de vogelbescherming zag ik een prachtige voedertafel met van alles los waar in mijn tuin zeker ook duiven, kauwtjes, eksters, en ook kleine vogeltjes van zouden genieten.
Probleem is dat kleine vogels niet aan de beurt komen door die grote jongens en ook dat bv een merel op de grond en onder struiken eet. Netjes met noten en vetbollen die ik voor de kleine vogels ophang aan de schuur worden met name door kauwtjes en zelfs eksters fanatiek bezocht. Alles wat valt wordt onmiddellijk door de duiven verorberd. De kleintjes kunnen de pindakaaspot wel bezoeken als er geen spreeuwen in zitten. :) Ik heb geen doornige struiken helaas.
ja ze kunnen ook in vogelfoerbakjes en ook op foedertafeltjes maar dat kun je het beste doen als je een goede foto van de vogel wil
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou het netje er af halen, de kleine vogels kunnen met hun pootjes vast komen te zitten, met soms de dood als gevolg.
Desnoods in kleine vogelhuisjes waar de grotere vogels niet bij kunnen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een oplossing hiervoor is een metalen bol met flinke openingen waarin kleine vogels de vetbol kunnen opeten. Let wel: Zonder netje want het is gebleken heel riskant met de dood tot gevolg voor kleine vogeltjes in het ergste geval.
Ook een koker te koop waar de vetbol makkelijk bereikbaar is voor grotere vogels.
Een andere oplossing is met een hamer de vetbol tot kleine stukjes te verpulveren en deze in een eethuisje aan de muur te hangen.

Vetbollenhouder -link- een van de mogelijkheden te koop bij de Vogelbescherming webshop, even scrollen en je ziet er meer