leggen kippen in winter ook eieren?

Heb ze nu bijna 4 maanden en net in de rui geweest allemaal bijna dezelfde leeftijd 6 maanden .Alles is aanwezig nachthok voer grit en zo nu en dan een worm en bijna dagelijks vers groenvoer en even de tuin in.Maar een eitje nog niet zijn sierkippen niet echt voor de eieren maar toch.Doe ik iets fout?? hoor het graag BVD Minke

Toegevoegd na 1 dag:
Even een foto van hok in nachthok boven zit een raampje wat ook nog dicht kan maar dan nog wel licht naar binnen alleen in het hok zelf geen licht bedoelde ik.

Toegevoegd na 1 dag:
O jee op de kop!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vogels
16K

Het beste antwoord

Kippen beginnen rond de 6-7 maanden eieren te leggen ; het zou dus kunnen dt je nog wat te ongeduldig bent.
Om eieren te leggen hebben ze echter wel minimaal 13 tot 14 uur daglicht nodig. Dus tenzij je kunstmatig daglicht in de stal hebt, zullen ze in de winter inderdaad niet of vrijwel niet aan het leggen komen. De doorsnee hobbykip stopt dus in de winter met eieren leggen, en op dit moment zijn de dagen er eigenlijk inderdaad al te kort voor.

Je doet dus niks fout, je zult alleen moeten wachten tot het voorjaar en het lengen van de dagen voor je je eerste eitjes kunt rapen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een kip weet overigens zelf niet of hij een sier- of legkip is, dus dat doet niet echt ter zake. Dat verschil zit hem voornamelijk in de grootte van de eieren en de frequentie waarmee ze leggen. Gemiddeld legt een kip elke 25-26 uur een ei ; dus welk bijna elke dag, maar elke dag wat later. Oudere kippen doen er doorgaans iets langer over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snel hoor Marleen!!Doe gelukkig Niets fout wil wel dat ze het goed hebben hier ook al nu geen eitjes.Ze hebben ook een groot nachthok met 2 legnesten daar gaan ze met zijn 2 en in liggen en de zitstok is bijna nog niet gebruikt?Plus van mij trouwens!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou nog wat nep eitjes erbij doen, dan gaan ze eerder zitten, werkt echt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt waar??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord met link.We zullen zien wanneer het eerste eitje er komt.

Andere antwoorden (1)

Het voer bepaalt voor een belangrijk deel of de kippen wel of geen eieren gaan leggen.
Hoewel de rui al een eind voorbij is, moeten eerst de nieuwe verenvacht, volledig uitgroeien.
Dat kost de kip erg veel energie.
6maanden oud is nog wel erg jong om al eieren te leggen.
Maar ook de tijd van het jaar heeft invloed.
De dagen worden snel korter.
De nachten kouder en nog even en het is winter.
Alles bij elkaar, geen reden om met eieren leggen te beginnen.
Wel als het straks voorjaar is.
Dan is alles optimaal.
Dus moet je de kippen een beetje foppen.

Wat wil helpen:
Is je binnenhok groot genoeg en licht genoeg, dan kan je straks een laag met blad in je hok gooien, zeg maar 20 cm. dik.
Bij mooi en zacht weer laat je ze buiten lopen en bij koud, donker en regenachtig weer, laat je ze binnen, ( hok dicht)kippen vinden dat heerlijk ( zie het aan mijn eigen kippen)
Door de kippen mest gaat dit blad broeien, dus warmte afgeven, de kippen vinden blad heerlijk en zijn hele dagen bezig met het om te spitten, ( handje voor in gooien)met telkens opnieuw weer de kippenmest.
Hierdoor blijft het binnenhok, veel warmer dan het buiten is.
Geef de kippen legkorrels, hier zitten stoffen in, die het eieren leggen starten en bevorderen.
Al voor de kerst raap je de nu eerste eieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dag Ed heb een ruim binnen hok maar geen licht erin.Heb er een mooie laag stro in liggen waar ze lekker in rommelen.en haal de mest er elke dag uit zowel in ren als nachthok.Het kan ook dicht er zit een raampje in het nachthok dat kan ik zelfs dichtdoen dus hoop dat het warm genoeg is voor ze.Maar geen licht en legkorrels ze krijgen voer waar alles in zit wat een kip nodig heeft en heb er een schaaltje grit in staan.Dus wat wil een kip nog meer HII
jodyenboyke
11 jaar geleden
+ snap de minnaar weer eens niet....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mhofman, het nachthok moet overdag wel licht genoeg zijn, kippen zien in de schemer vrijwel niets.
In mijn nachthok heb ik tegels op de bodem, zodat er geen ratten onderdoor kunnen graven en op die tegels een dikke laag gemalen boomschors, van de mest die hier op valt, zie je vrijwel niets meer, heb wel een plank onder de stok gemaakt waar de kippen op zitten, maar alleen de haan zit er op, de hennen nooit!
Heb binnen onder het dak folie gemaakt, die beter de warmte vast houdt
Wat onderhoud betreft, hooguit een maal per jaar, haal ik het schors er uit en vervang het voor verse.
Toen ik deze hennen kocht ergens in België, gaf ik eerst gebroken graan en biograan met grit.
Toen er geen eieren kwamen, ben ik overgegaan op legkorrels, dit is speciaal voor legkippen.
Na een maand begonnen ze te leggen en hielden dat 16 maanden vol!!!!
Ieder hen iedere dag een ei!
Dus iedere dag drie eieren!
16 maanden lang, ook gedurende de rui.
Ben toen gestopt met legkorrels en na 1 maand stopte ze met leggen.
Het zit dus puur in het voer, dat deze kippen zo lang eieren legden, is dus ook onnatuurlijk.
Gebruik je gewoon voer, dan zullen de kippen pas in het voorjaar eitjes gaan leggen ( denk ik )