Dat is de Kleine Watersalamander.
Elk jaar, vanaf de eerste zachte voorjaarsnacht (meestal begin maart), ontwaken kleine watersalamanders uit hun winterslaap. Vanaf schemerduister tot middernacht trekken ze dan van hun overwinteringsplek naar een poel om zich voort te planten. Op druilerige, zachte maartse nachten kan je vaak enkele kleine watersalamanders op de weg zien zitten.

De meeste exemplaren zitten vanaf maart tot in juni in het water. Het grootste deel van de tijd brengen ze door op de bodem. Tegen de avond aan en ’s nachts zijn ze het meest actief en komen ze regelmatig lucht happen aan het wateroppervlak. Een tijdje met de zaklamp in de poel of vijver schijnen, geeft een goede kans om een luchthappend exemplaar te spotten. In het najaar vind je ze soms onder stenen, hout en rommel. De kleine watersalamander overwintert ook in kelders.
Toegevoegd op 18 april 2022 16:14: tekst
Plaatje bij antwoord