Wat zijn de gelijkenissen tussen een krokodil en een alligator?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
SentWierda
3 jaar geleden
Goede vraag, maar een soortgelijke vraag (verschil i.p.v. gelijkenis) wel al tweemaal gesteld: 24-11-2010 (4 antwoorden) en 19-02-2012 (3 antwoorden; beste antwoord Amadea).
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/107354/verschil-tussen-kaaiman-alligator-krokodil/
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/304046/verschil-tussen-krokodil-alligator/

Antwoorden (2)

Ze verschillen van elkaar maar er zijn ook veel overeenkomsten. Ze zijn allemaal carnivoor (vlees- en/of viseters), hebben een breed afgeplat lichaam met schubben en een gespierde staart en leggen hun eieren nabij het water in een hoop planten of onder de grond. De verschillen zitten vooral in de vorm van de snuit en de tanden.
3 jaar geleden
- Alligators zijn in de regel kleiner dan krokodillen;
- Krokodillen hebben een smalle en lange snuit, terwijl het in alligators een afgeplatte en stompe vorm heeft;
- Krokodillen komen vaker voor en momenteel zijn er ongeveer dertien soorten van dit reptiel, en alligators worden vertegenwoordigd door slechts twee soorten;
- Krokodillen werden wijd verspreid in Afrika, Azië, Amerika en Australië, en alligators worden uitsluitend gevonden in China en Amerika;
- Een kenmerk van krokodillen is hun aanpassingsvermogen aan zout water, terwijl het leefgebied van alligators alleen wordt vertegenwoordigd door zoetwaterlichamen;
- Krokodillen worden gekenmerkt door de aanwezigheid van speciale klieren die zijn ontworpen om overtollige zouten uit het lichaam te verwijderen, en alligators zijn volledig verstoken van dit vermogen.

Er zijn dus niet al te veel verschillen, maar ze zijn allemaal erg uitgesproken en stellen je in de aanwezigheid van enige opmerkzaamheid in staat om de vertegenwoordiger van de krokodilorde absoluut nauwkeurig te onderscheiden.