wat moet ik doen als mijn axolotl grind doorslikt?

hallo iedereen,
vandaag keek ik ff naar mijn axolotl en ik schrok me dood..... ik zag dat er allemaal grind in zijn buikje zat. ik had op andere sites gelezen dat als je grind gebruikte het maximaal 3 mm mocht zijn. dit was 1 tot 3 mm. toen ik zag dat er allemaal grind in zijn buik zat schok ik echt, want ik had gelezen dat ze hier aan dood konden gaan. ik heb hem ook niet zo lang dus ja en hij is ook niet zo oud. ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe oud ie is. hij is ongeveer +- 10 cm. weet iemand misschien wat ik moet doen?

groetjes
Tara karg

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dierenarts bellen?
Waar je het beestje gekocht heb informeren?
Andere eigenaren om raad vragen? (De universiteit Nijmegen sectie tandheelkunde heeft ook twee van deze diertjes in de chill ruimte staan, bel gewoon eens).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank jullie wel.
Ik heb mijn axo gelijk in een andere bak gestopt zonder grind. Alle steentjes zijn er gelukkig uitgekomen dus er is niks aan de hand. Ik ga vandaag even langs de dierenwinkel en ik haal ff andere bodembedekking.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat goed om te horen!
Weet je, iedereen maakt wel eens onbewust foutjes.
Maar jij hebt het gewoon heel goed voor met jouw bijzondere huisdier;-)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb een afrikaanse reuzenslak die iets zeldzaams had gedaan: eitjes leggen zonder partner.. Nu zit ik opgescheept met drie kleine superschatige slakjes! Maar hoe voed ik die op.. Heb er een vraag voor gesteld beantwoord die pls want ik weet niet hoe ik ze groot kan maken..!!!

Antwoorden (1)

Misschien had jij je iets beter moeten voorbereiden op de huisvesting van jouw axolotl.
Omdat ze van nature naar alles happen is het verstandig geen vissen of andere dieren in hetzelfde aquarium te plaatsen. Gebruik geen bodembedekking of kies voor grind met een diameter van MEER DAN 2 CM. KLEINE STEENTJES OF ZAND KUNNEN GEZONDHEIDSPROBLEMEN VEROORZAKEN. Daarnaast is beschutting belangrijk: waterplanten of een grotje zijn onmisbaar!
Zeer waarschijnlijk kan je niet méér doen dan het fijne grind vervangen door grover grind en dan even afwachten.