Drinken padden water?

Ik heb een pad in de tuin. Ik vraag me af of het beestje er baat bij heeft als ik zorg voor dagelijks vers water met deze warmte.
Extra info: Ik heb geen vijver, mijn buren ook niet. Het dichtstbijzijnde water (een sloot) is op ongeveer 400 meter afstand.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (1)

Nee, dat doen ze niet. Kikkers en padden halen adem door de neus en de longen. Maar ook door de huid, die poreus is. Omdat ze ook door de huid genoeg water binnen krijgen, drinken ze nooit door de mond.

Hun huid moet echter wel vochtig blijven, anders zouden ze kunnen uitdrogen. Daarom leven ze in een vochtige omgeving. Het is dus wél goed als jij op een beschutte plek een schaaltje met een laagje water voor de pad neerzet, en dat water elke dag ververst.
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Dat verversen is niet nodig. Ze leven normaliter in slootwater.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank je wel! :-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie: het water verdampt zo hard dat ik het sowieso moet verversen. ;-) Antwoord van de KNNV die ik ook mailde met mijn vraag:
Dat is zeker met dit weer aan te bevelen om een laag bakje met water neer te zetten en zoals je schrijf dit zeer regelmatig te verschonen.
Ik heb een pad nog nooit zien drinken, waarschijnlijk krijgen ze hun vocht via voedsel en hun huid binnen.