slapen schildpadden?

voor mijn werkstuk wil ik weten of schildpadden slapen...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10K
Amadea
8 jaar geleden
Over welke schildpadsoort gaat het dan? Die grote in het wild, of heb jij zelf kleintjes als huisdier?
Bordensteker
8 jaar geleden
Het is alleen een werkstuk als je dit zelf probeert op te zoeken ...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar ik heb super lang gezocht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het beste antwoord

Soorten die in meer gematigde streken zoals Centraal-Europa of Noord-Amerika leven houden een winterslaap. Schildpadden worden steeds trager als de temperatuur in de herfst lager wordt en eten steeds minder. Vlak voor de dieren hun zomer- of winterkwartier opzoeken stoppen ze volledig met eten, ze zijn nog enige tijd actief waarbij de laatste voedselresten worden uitgescheiden. Dit voorkomt dat de resten gaan rotten, een schildpad overwintert met een lege maag en teert op zijn reserves. Het metabolisme van de schildpad staat gedurende deze tijd op een lager pitje.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schildpadden

Maar als je een gewone slaap bedoeld is dat wat onduidelijker, want wat is slapen. Koudbloedige dieren kennen geen duidelijke REM-slaap. Als koudbloedigen koelen ze tijdens het slapen af, waardoor alle processen in het lichaam worden vertraagd. Dat geldt ook voor de hersenen.

http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i003475.html
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wauw, dankuwel, dat wist ik niet.