wat is een emissiearme ligboxenstallen?

2 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
2 jaar geleden
Over het algemeen zijn gangbare emissiearme stalsystemen gericht op het beperken van de vervluchtiging van ammoniak. Dit kan bijvoorbeeld door het snel afvoeren van de dunne fractie, het afsluiten van de roosterspleten met kleppen en/of het afzuigen van de stallucht.
https://www.dejongursem.nl/stallen/emissiearme-stalsystemen/

Antwoorden (1)

“De uitstoot van ammoniak, stank en fijnstof wordt gereduceerd door emissiearme stalsystemen. Toepasbaar bij zowel nieuwbouw als renovatie van stallen”.

Het beleid omtrent emissiereductie wordt van alle kanten gestimuleerd. In het nieuwe Besluit emissiearme huisvestingssystemen zijn tevens de bestaande emissienormen geactualiseerd. Hoe kunt u het beste voldoen aan de ammoniakemissie-eisen?

Voorkomende emissiearme stalsystemen
Over het algemeen zijn gangbare emissiearme stalsystemen gericht op het beperken van de vervluchtiging van ammoniak. Dit kan bijvoorbeeld door het snel afvoeren van de dunne fractie, het afsluiten van de roosterspleten met kleppen en/of het afzuigen van de stallucht.

Luchtwassystemen
Bij luchtwassystemen wordt de stallucht, door ventilatoren naar een luchtwasinstallatie geleid. Niet alleen ammoniak maar ook fijnstof en geur wordt uit de stallucht verwijderd. De luchtwasser werkt behoorlijk effectief: afhankelijk van het type wordt tussen de 70% en 95% van de ammoniak en fijnstof uit de stallucht gehaald.