Zie bijgaande bron van de Daily Milk
In het hindoeïsme zijn alle levende wezens heilig, mensen, planten en dieren. Er zijn een aantal redenen waarom koeien als extra speciaal worden gezien door Hindoes. Ten eerste omdat koeien een schat aan nuttige producten oplevert. Vlees hoort daar niet bij. Hindoes geloven dat je geen levende wezens mag doden om op te eten.
Rundvlees wordt daarom niet gegeten door Hindoes. Zo lopen ze dus ook een aantal essentiële voedingstoffen mis, zoals vitamine B12 en hoogwaardige eiwitten. Maar die zitten gelukkig wel in melk – gemaakt door koeien. Melk is dus een belangrijke reden waarom runderen als heilige koe worden gezien.
Maar er is meer. Want ook de mest van koeien is van levensbelang. Niet alleen om het land mee te bemesten, maar in India bijvoorbeeld ook als brandstof. Veel huishoudens verbranden koeienmest voor warmte. Bovendien gebruiken ze mest als isolatiemateriaal tegen warmte en kou.
De voorkeursbehandeling voor koeien in het Hindoeïsme kreeg pas echt de huidige vorm in de 16e eeuw. Toen leefden veel mensen in India volgens de Vedische leer. Vegetarisme was heel belangrijk en melk en melkproducten zorgden ervoor dat mensen toch alle belangrijke voedingstoffen binnen kregen.
Daarnaast werden dagelijks vuuroffers gedaan met ghee, geklaarde boter. Een product wat nog steeds een belangrijke plaats inneemt in de Indiase keuken.
In de daaropvolgende oorlogstijd begonnen soldaten steeds vaker koeien te slachten om op te eten. In veel regio’s ontstond daardoor een tekort aan melk. Om dat tegen te gaan benadrukten toonaangevende geleerden in het Hindoeïsme de heiligheid van koeien. Zo kreeg de koe een aparte status.
https://thedailymilk.nl/heilige-koe-hindoeisme/
De heilige koe in het hindoeïsme
De heilige status van de koe is niet langer onaantastbaar
http://www.indianet.nl/in-heild.html
De koe is al vele eeuwen heilig vanwege de bijzondere aandacht, die het dier aan haar kalf besteedt. Veel hindoes herkennen ook een vrouwenfiguur (= moederfiguur) in de tekening op de kop van het dier. Dit was al lang voor er van enige overbevolking sprake was. Zonder de koe had de mens geen bestaansrecht in het oude India en had het hindoeïsme zich niet kunnen verspreiden
Toegevoegd op 15 september 2018 17:23: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De koe is heilig, maar dat betekent niet dat koeien in alle opzichten goed behandeld worden. de voornaamste consequentie van het heilig zijn, is dat koeien niet mogen worden geslacht en opgegeten.
Koeien zijn levend namelijk meer waard dan als dood vlees. Ze leveren melk, mest, en trekkracht voor de ploeg. Omgekeerd kunnen ze zich in leven houden van gras en andere restjes die voor mensen oneetbaar zijn. Er is bovendien in India een chronisch te kort aan eten (het land is al eeuwen overbevolkt) dus moet er zuinig met grondstoffen worden omgegaan.
De hele koeien verering, en breder het idee dat je vegetarisch hoort te zijn, is een gevolg van die overbevolking en het tekort aan grondstoffen. Zie bron (Engels) voor details; Marvin Harris was de eerste die dit punt in de jaren 70 systematisch onderzocht.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 in india gebruiken ze waterbuffels voor de ploeg geen koeien.
http://www.waterwereld.nu/waterbuffel.php
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, zie de link. Daar staat dat 'koeien' (ihb zeboes) ook voor de ploeg worden gebruikt.
Overigesn; zowel (Europese) runderen, waterbuffels, als zeboes zijn in de ruime zin van het woord allemaal 'koeien', maw. leden van het biologische geslacht 'Bos'. Strikt genomen is daarbij de koe ook alleen het vrouwelijke dier.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 een stier is weer wat anders het mannelijk dier van de koe.
Watterbuffels zie je niet in de dorpen en steden van india koeien wel dus er zit echt wel wat verschil tussen. Ik ben heel veel in india geweest en heb het kunnen zien.
Omdat ze daar denken dat het hun voorouders zijn. Volgens hun wordt je na dit leven een dier. Als je het goed gedaan het goed gedaan hebt in je leven, wordt je bijvoorbeeld koe.