wat te doen met een gewond muisje?

ik trof gister onder de tafel een muisje aan. de kat had ermee gespeeld en hem zonder verwondingen onder de tafel gelegd. mijn eerste instinct was om er een zware steen op te leggen zodat het lijden snel voorbij was. maar na het controleren van het muisje blijkt dat er niks gebroken is. het lijkt een jong muisje. nu heb ik hem voor de nacht buiten op een droge plek in een doosje met gaatjes gelaten zodat hij makkelijk weg kon. maar vanmorgen trof ik hem weer aan. hij eet drinkt en poept gewoon goed. alleen heb ik nu geen idee meer wat ik kan doen. hem redden en dan alsnog "uit zijn lijden verlossen" lijkt voor mij oneerlijk omdat hij het nu zo goed doet. dus moet ik het maar verzorgen. alleen ik heb zelf geen ervaring met gewonde jonge muizen dus ik weet niet hoe ik dit nu aan moet gaan pakken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
15.2K
Rieneke1
6 jaar geleden
Als hij heeft gegeten en gedronken, buiten vrij laten. Kat even binnen houden.
Rieneke1
6 jaar geleden
Tenminste, ik lees dat het gewonde muisje geen verwondingen blijkt te hebben? Als hij de nacht doorgekomen is maakt hij wel een kans.

Antwoorden (1)

Misschien vind je hier wat je zoekt;

https://muizenpagina.nl/wilde-muizen/

Er staan adviezen in (tevens ervaringsdeskundigen in de comments onderaan de pagina) over hoe te handelen bij het vinden van een (gewond) muisje.

Mocht je er niet uitkomen via internet - een plek waar je hoe dan ook verschillende en uiteenlopende ervaringen zult tegenkomen van mensen - dan raad ik je aan om de stoute schoenen aan te trekken en langs te gaan bij een dierenarts of tuincentrum (met dierenafdeling) voor een vrijblijvend advies.

Succes! (en complimenten voor je acties tot nu toe)