Zijn lynxen gevaarlijk voor de mens?

Er lopen er een paar bij ons vakantiehuis in Zweden. Ik zou er graag eentje knuffelen. Zal de poes me bijten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.7K
Ritsuka
8 jaar geleden
Wat denk je zelf? Dat zijn wilde dieren
tinus1969
8 jaar geleden
Een wild dier wil absoluut niet geknuffeld worden. Ter vergelijking; Er zijn ongelukken gebeurd doordat mensen 'schattige kalfjes' willen knuffelen die rondlopen in begrazingsgebieden in de duinen. Mama koe vindt dat nooit een goed idee.
Castle
8 jaar geleden
Lynxen zijn normaal heel schuw en zullen snel weg willen rennen. Ze willen dus geen menselijk contact. Mocht je er één kunnen aaien dan niet doen. Ze kunnen uit gevoel van zelfbescherming toch klappen geven met de klauwen of bijten. Normaal zullen ze wegrennen maar er zijn gevallen zoals in onderstaande link. http://www.omroepwest.nl/nieuws/22-11-2014/pas-op-%E2%80%98lynx-valt-mens-en-dier-aan-rijswijkse-bos%E2%80%99
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn advies alle wilde dieren zijn potentieel gevaarlijk dus laat ze met rust.
Bijna alle dieren zullen zich verweren als ze zich bedreigt voelen al zijn zo klein als een muis, een beet of een krab kan vervelende consequenties hebben want een infectie heb je zo te pakken.
Beesten van het formaat hond of kat zijn al in staat je behoorlijk toe te takelen.
Erna55
8 jaar geleden
Een wild dier..... Waarom zou je hem willen knuffelen ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Castle Het verhaal over een lynx in het Rijswijkse bos bleek een verzinsel. Een typisch broodje aap verhaal. Onzin en niet waar.
Castle
8 jaar geleden
Dank je MaartenVerrips. :)

Antwoorden (3)

Ze zijn s mij zijn ze niet echt gevaarlijk voor de mens omdat de mens geen prooidier voor ze is. Mijn dochter werkt in de dierentuin en kan de kooi van de lynxen schoonmaken zonder dat ze aangevallen wordt.

Knuffelen is een heel ander verhaal. Als je al voldoende dicht in de buurt zou kunnen komen ben je waarschijnlijk helemaal opengehaald nog voor de eerste aai ten einde is.Het zijn en blijven wilde beesten, ze zijn sneller dan slangen en de nagels zijn net zo scherp als een scheermes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel even de situatie meewegen, deze lynxen zijn vertrouwd met je dochter die ze waarschijnlijk ook nog voert. Deze situatie zou ik niet willen vergelijken met een lynx die in het wild rondloopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed punt, navraag bij mijnndochter leerde mij dat ze het alleen bij het vrouwtje durven en dan nog minimaal gewapend met een bezem. Blijft dat een mens geen prooidier is en dasrom niet aangevallen zal wordenmaar knuffellen leidt tot torehoge plastische chirurg rekeningen :-)
Wilde lynxen zijn dermate schuw dat ze zich zeker niet door mensen zullen laten knuffelen. Dat geldt trouwens voor alle wilde dieren. Los daarvan zijn lynxen niet gevaarlijk voor mensen omdat mensen te groot voor hen zijn als prooidier en daarom nooit door lynxen aangevallen zullen worden. De enige manier om gevaar van lynxen te duchten is hen levend te vangen en dan de vangkooi in te gaan. Dan zal de lynx je in zijn angst ernstig toetakelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lynxen zijn over het algemeen roofdieren. Maar ze gaan niet meteen andere roofdieren gaan aanvallen ze zijn dan ook meestal alleen. Lynxen zijn ook niet zoals gewoone katten je kan bijvoorbeeld niet dicht bij hun in de buurt komen en je kan ze ook niet opvoeden zoals een kat. Roven zit namelijk in hun bloed. Een lynx gaat niet meteen aanvallen als er iets in de buurt komt rennen ze meestal weg. Behalve als het een prooi is natuurlijk.