Waarom dansen muggen met z'n allen op dezelfde plek in de zon steeds op en neer?

Zie je bijvoorbeeld vaak in een bos, als het zonnig is en er (bijna) geen wind is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Insecten
19.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Antwoorden (3)

Dat zijn alleen de mannetjes muggen. De vrouwtjes zijn het die je prikken en die dansen niet. Waarom ze het doen? puur uit verveling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muggen die dansen zijn mannetjes en ze steken niet.
Ze scheiden al dansend feromonen af, die een sterke
geur hebben en de vrouwtjes lokken. Het is dus een paringsritueel, want muggen doen 'het' in de lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door bij elkaar te blijven verhogen ze de overlevingskans... Dus dan kan bv een zwaluw er wel doorheen vliegen, maar dan vangt hij er eentje...
Dus het is overlevings-technisch gunstiger om dat zo te doen...