Wat voor soort insect is dit?

We zijn 2 weken geleden voor het eerst in aanraking gekomen met dit beestje na het uittrekken van onkruid in de tuin. Toen liepen ze in grote aantallen over mijn armen. Na een goede douche waren deze weg.
Echter sinds 3 dagen geleden tref ik er 2 a 3 per dag op mijn armen aan, dit terwijl ik nirt buiten ben geweest. In de eetkamer, in de living of in bed. Het zijn geen grote aantallen echter enkelingen en er is ook nergens een nest van iets te bespeuren. Mijn vrouw heeft er totaal geen last van, ze kruipen enkel bij mij . Het lijkt ook niet dat ze bijten want uitslag heb ik niet, springen doen ze niet en vliegen ook niet. Iemand die ons wijzer kan maken? Ik heb een hoogzwangere vrouw en zou dit indien het bestreden dient te worden graag zsm doen. Alvast bedankt!

Picture for question
9 maanden geleden
in: Insecten
2.5K
erotisi
9 maanden geleden
lijkt op teek?
Joske1994
9 maanden geleden
Dit dacht ik ook eerst, maar zijn die zo klein? En dan zou ik denken dat ze zichzelf zouden vastbijten en bloed zuigen en dat doen ze niet . Ook mijn honden hebben er geen last van( deze zijn wel behandelt tegen teken) ik woon wel in een bosrijk gebied.
Inekez1
9 maanden geleden
Dit is duidelijk geen teek maar een mijt.
Teken kunnen overigens wel heel klein zijn, soms is het maar een stipje van minder dan 1 mm.

Antwoorden (1)

Dat is een mijt. Vermoedelijk een vogelmijt.

Vogelmijten hebben een voorkeur voor gevogelte. Beruchte bronnen van vogelmijten bij de mens zijn verlaten vogelnesten. Na het uitvliegen van de jongen, moeten de aanwezige vogelmijten namelijk noodgedwongen op zoek naar een nieuwe gastheer, ‘bloeddonor’.
Amadea
9 maanden geleden