Wat zijn dit voor beestjes?

Een half jaar geleden hebben wij wegens een overlijden een hoop boeken gekregen. Toen zagen we ineens veel van zulke beestjes kruipen. We hebben de boeken uitgeklopt, schoongemaakt en er toen een aantal maanden geen last van gehad. Sinds 2 weken zijn ze weer terug en momenteel krioelen ze door ons hele appartement. We hebben op internet gezocht en komen wel boekluizen/stofluizen tegen, maar die zien er net iets anders uit.

Wat zijn dit voor beestjes en hoe komen we er vanaf? Ze zitten overal inmiddels.

Picture for question
een jaar geleden
in: Insecten
2.9K

Antwoorden (1)

Dat is een broodkevertje, Stegobium paniceum. Welke als larve de meest voorkomende voorraadaantaster in woningen is, maar als volwassen exemplaar niet meer eet en dus onschadelijk is geworden.

Het voedsel van de larven bestaat uit vooral harde en/of droge zetmeelhoudende producten zoals brood, beschuit, macaroni, soepblokjes en honden- en kattenbrokjes. Maar de aantasting blijft niet beperkt tot levensmiddelen. Bouw- en isolatiematerialen die plantenvezels of zaadrestanten bevatten, kunnen ook door de larve van de broodkever worden aangetast. Zelfs de banden van oude boeken kunnen, vanwege de lijm waarmee ze gebonden zijn, worden aangetast.

(De synthetische samenstelling van de huidige toegepaste lijmsoorten maakt hedendaagse gebonden boeken minder gevoelig voor deze insecten).
Amadea
een jaar geleden
Iloon2punt0
een jaar geleden
Bedankt voor uw reactie, dat zijn ze inderdaad.