Wat is dit voor een beestje?

Hij is rood en vliegt door ons huis. Hierbij maakt hij een hard zoomend geluid en gaat daarna in onze pliches zitten. We hebben er al meerdere in ons huis gevonden.

Picture for question
2 jaar geleden
in: Insecten
1.5K
Amadea
2 jaar geleden
Is de kop ook rood of is die zwart? De foto is erg donker. Beter maak je er een nieuwe goed belichte foto van, want hiermee is het beestje niet te determineren...
Amadea
2 jaar geleden
Hebben jullie open haardhout in huis liggen?
Gdb
2 jaar geleden
Bedankt Amadea. Idd hadden wij open haardhout binnen liggen. Hopelijk hierbij ook een wat duidelijkere foto!
Gdb
2 jaar geleden
Moet ik wel bang zijn voor onze muren? Ik woon in een oud huis met houten balken in plafond en hout tegen de muur?
Gdb
2 jaar geleden
We hebben bv ook een oude houten boerderijschuur met een rieten dak, plinten, eigenlijk alles van hout. Moet ik mij daar zorgen over maken?
Amadea
2 jaar geleden
In Nederland komt slechts één soort boktor voor waarvan de larven een bedreiging kunnen vormen voor (als enige) bewerkt naaldhout. Dat is de huisboktor, Hylotrupes bajulus. Daarvan zijn de larven in staat om grote schade toe te brengen aan daken en diverse andere houten constructies. Maar er zijn geen recente gevallen bekend van door die bruinzwarte boktor veroorzaakte schade aan houten huizen in Nederland. Dus nee, er is geen enkele reden om je zorgen te maken.

Antwoorden (1)

Mooi, een duidelijke foto. Nu weet ik wel zeker dat het een vuurboktor betreft, Pyrrhidium sanguineum. De larven zijn met haardhout mee in huis gekomen en hebben na het overwinteren nu het hout als volwassen exemplaar verlaten. Je hoeft helemaal niet bang te zijn voor jouw houten meubels, want ze overleven niet in bewerkt hout.
Amadea