Hebben insecten hersenen en hebben ze dezelfde vorm als die van dieren?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
1.5K
tinus1969
3 jaar geleden
Insecten zijn ook dieren.

Antwoorden (1)

Op het eerste deel van die vraag knikt VUB-professor Luc Bouwens overtuigd: “zelfs de eenvoudigste dieren hebben hersenen. Enkel uiterst primitieve dieren als neteldieren (kwallen, koralen, zeeanemonen) en sponzen vormen uitzonderingen. Alle andere dieren hebben hersenen nodig zodat ze kunnen bewegen en zintuigen gebruiken om voedsel te zoeken, te vluchten voor roofdieren, partners te zoeken voor voortplanting of broedzorg… Dit gedrag kan complex zijn, zeker bij insecten en sommige weekdieren.
Of al deze dieren kunnen denken, is moeilijker te beantwoorden, zelfs bij zoogdieren. “Als je “denken” echter definieert als “abstract redeneren en bewustzijn”, dan is het antwoord voor de ongewervelde dieren: neen.”
Ondanks dat insecten heel klein zijn, hebben de hersenen van insecten dezelfde overeenkomsten in structuur als die van de mens. Hierdoor zijn insecten net als ons in staat om subjectieve ervaringen te hebben.
3 jaar geleden
Reddie
3 jaar geleden
Alle dieren hebben een aantal met elkaar werkende zenuwcellen.
Maar VUB-professor Luc Bouwens noemt dat ook maar meteen hersenen.
En daar klopt geen iota van.
En ze hebben zeker niet de vorm als die van dieren.