Wat is dit voor beestje?

Goedenavond, ik ben op zoek naar de naam van dit insect. Ik vind ze op meerdere plekken in huis.
Is het schadelijk (bijv. voor hout)? Hoe kom ik er van af?
Alvast bedankt voor uw hulp!

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
4.1K

Antwoorden (2)

Zeer waarschijnlijk een warmtewants.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Dat artikel gaat over de bladpootrandwants Leptoglossus occidentalis, maar die ziet er totaal anders uit dan het beestje op de foto van vraagsteller.
Dat is een Gewone rookwants, Rhyparochromus vulgaris. Een bodemwants die uit het zuiden van Europa komt, maar steeds vaker in onze contreien gezien wordt. Ze voeden zich met zaden en zijn onschadelijk. In de herfst gaan ze op zoek naar een overwinteringsplaats en komen daardoor wel eens in een woning terecht.
Toegevoegd op 15 september 2020 22:29: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Amadea