Vreemd bouwsel boven in de ceder, lijkt op bijenkorfje. Wat is het en moet ik dat verwijderen?

Wijj wonen aan de voet van de pyreneeen in frankrijk. in onze ceder zit een vreemd bouwsel, ongeveer tien cm groot en voor zover ik het kan zien met de verrekijker (het zit hoog) lijkt het op een bijenkorfje. compleet met rillen. wat is dit en moet het weg. dankdank?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
1.3K

Antwoorden (1)

Wilde bijen maken hun behuizing heel vaak aan boomtakken (zie foto). Over het algemeen zijn de bijen niet zo agressief als wespen of hoornaars. Zolang ze heel hoog zitten kan het eigenlijk geen kwaad. Ik denk ook, dat een imker er niet op zit te wachten om het nest zo hoog uit de boom te halen. Ik geef je de raad: geniet ervan en maak ze het leven niet zuur; ze zullen jou dan ook met rust laten. Volgend jaar zoeken ze toch een ander plekje.
UIT DE LINK:
BZZZZ! Je bent vast wel eens geschrokken van een bij die plotseling langs kwam zoemen. Toch zijn bijen volgens deskundigen niet gevaarlijk. Bijen komen – anders dan wespen – niet op ons eten af, omdat ze alleen bloemen en nectar lusten. Bijen steken niet, tenzij ze zich ernstig bedreigd voelen. Zolang je bijen dus met rust laat en niet om je heen slaat, wordt een bij niet bang en is er dus geen gevaar! Sommige mensen zijn allergisch voor bijensteken. Weet je dat je allergisch bent? Wees dan wel extra voorzichtig.