Kan een sluipwesp steken?

Ik zie heel veel sluipwespen om me heen en ik vraag me af of ze ook steken

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
19.3K

Antwoorden (1)

Er zijn vele soorten sluipwespen. Voor ons zijn ze niet gevaarlijk, dat wil zeggen: ze steken niet. Ze kunnen zelfs behulpzaam zijn bij het bestrijden van allerlei schadelijke insecten.
Enkele sluipwespen worden op grote schaal uitgezet voor de biologische bestrijding van plaaginsecten, zoals bladluizen en witte vlieg. De eitjes worden in de larven of poppen van andere insecten afgezet. De larven eten hun gastheer van binnenuit op.
Zoals Elder161 opmerkt: het lange uiteinde dat ze hebben is een legbuis om de eitjes te injecteren in de prooidieren.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus
Sluipwespen hebben geen angel zoals wespen, hommels en bijen. Het lange uiteinde wat ze hebben is een legbuis om de eitjes te "injecteren" in de prooidieren.
https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Sluipwespen