Welke soort rups is dit? Zwart met rode stippen?

Hey hoi.

Ik hing vanmiddag, beetje laat ik het seizoen, mijn vogelhuisje op. En, eenmaal op de wat hogere hoogte zag ik vele dezelfde soort rupsen.

De boom staat naast de stoep tegenover mijn woning. De boom is omringd door grote bosjes. De boom is ook flink groot. Zal toch wel een meter of 20 a 30 zijn. Hij is groter dan mijn huis woning van 3.5 appartement.

Zie afbeelding voor rupsen. Het ging niet om een, maar echt tientallen die de boom beklommen en weer neerwaarts gingen.

Picture for question
3 jaar geleden
in: Insecten
3.8K

Antwoorden (1)

Gezien de harigheid van de rups denk ik dat het om de Lymantria dispar gaat. Dat wordt een plakker, een nachtvlinder die zowel dagactief als nachtactief is.
Amadea
3 jaar geleden
TomVanA
3 jaar geleden
Oei. Verpoppen die ook in de boom waar ik het over heb? Althans, ik weet het soort niet. Maar gezien de hoogte. Boven in de boom zitten wel de nodige vogels, en overdag op mijn dak, en dat is precies de hoogte van waar de takken van de bomen beginnen. Is het legaal om eventueel anti-middelen te halen? Ik heb namelijk inmiddels ook al een Meikever plaag, want mijn onderburen (duplexwoning) en naastgelegen tuinen zijn niet bepaald onderhouden, en staan bedorven van het onkruid. Het walhalla van Meikevers.
Amadea
3 jaar geleden
Plakkers zijn niet schadelijk voor mens en dier, het is niet nodig ze te bestrijden. De rupsen vreten als ze nog jong zijn in groepen van bladeren en naalden, waarbij plantenresten op de grond vallen. Naarmate de rups groter wordt komt deze steeds meer solitair (dus niet meer in gezelschap) op een boom voor. In juli verpoppen de rupsen zich in cocons die ze tussen de bladeren van de voedselplant spinnen. Er is per jaar één generatie. Bijna alle bomen en struiken kunnen als voedselplant dienen. Vooral eiken, wilgen en populieren worden gegeten, maar zelfs coniferen kunnen verteerd worden. Als volwassen vlinder eten ze niet meer en de boom herstelt weer van de vraatschade.